Grootste actieradiustest ter wereld: deze EV’s gaan in de winter het hardst op hun bek
Elektrische auto’s verliezen bij lage temperaturen een deel van hun actieradius. Bij de ene EV scheelt dit meer dan bij de andere. Uit dit onderzoek blijkt welke auto’s het meeste last hebben van winterse omstandigheden.
Het betreffende onderzoek is uitgevoerd door de Noorse Wegenwacht - genaamd de NAF (Norwegian Automobile Federation). Het testte eind januari van 23 EV’s hoeveel van hun WLTP-actieradius overbleef bij een temperatuur tussen de -10 en -2 graden Celsius.
De NAF noteerde het verschil tussen de fabrieksopgave en de daadwerkelijke range en drukt dit uit in een percentage. Volgens de NAF gaat het om de grootste actieradiustest wereldwijd.
Bron foto's: NAF
Verrassende winnaars
Het zal je niet verbazen dat geen enkele EV zijn opgegeven range haalde. De relatief onbekende HiPhi Z sedan kwam als de grote winnaar uit de test. De peperdure Chinese EV kwam tot 522 kilometer, slechts 5,9 procent minder dan de fabrieksopgave van 555 kilometer.
Ben je op zoek naar een nieuw EV en hunker je naar informatie? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!
Andere verrassende winnaars zijn de Lotus Eletre (-12,3 procent) en Kia EV9 (-12,5 procent) - beide grote en logge suv’s. Ook de nieuwe BMW i5 gooit hoge ogen met een actieradiusverlies van ‘slechts’ 12,2 procent.
Actieradiustest van de NAF - winnaars
Model | WLTP-range | Geteste range | Verschil in procenten |
HiPhi Z | 555 km | 522 km | -5,9 procent |
BMW i5 | 505 km | 443.6 km | -12,2 procent |
Lotus Eletre | 530 km | 464.6 km | -12,3 procent |
Kia EV9 | 505 km | 441.9 km | -12,5 procent |
Nio EL6 | 529 km | 456 km | -13,8 procent |
… En verliezers
Niet alleen zijn de winnaars een verrassing: ook verbazen we ons over de verliezers. De Tesla Model 3 reed 441 kilometer in plaats van de opgegeven 629 kilometer op een volle accu en verloor dus bijna 30 procent van zijn actieradius. Dat dat terwijl de Model 3 met zijn geavanceerde octovalve elke 'druppel' warmte hergebruikt. Daarmee was de Amerikaanse sedan trouwens niet de EV met het grootste actieradiusverlies.
De grote verliezer was de Volkswagen ID.7. De accu van de elektrische sedan was na 414 kilometer leeg, waarmee de ID.7 maar liefst 31,9 procent van zijn opgegeven actieradius van 608 kilometer inleverde. Andere auto’s die slecht presteerden waren de Toyota bZ4X (-31,8 procent), de Volvo C40 Recharge (-30,9 procent) en de Polestar 2 Long Range (-30,0 procent).
Actieradiustest van de NAF - verliezers
Model | WLTP-range | Geteste range | Verschil in procenten |
Tesla Model 3 | 629 km | 441 km | -29,9 procent |
Polestar 2 Long Range | 614 km | 430 km | -30,0 procent |
Volvo C40 Recharge | 572 km | 395 km | -30,9 procent |
Toyota bZ4X | 460 km | 313,5 km | -31,8 procent |
Volkswagen ID.7 | 608 km | 414 km | -31,9 procent |