Grootste actieradiustest ter wereld: deze EV’s gaan in de winter het hardst op hun bek

Elektrische auto’s verliezen bij lage temperaturen een deel van hun actieradius. Bij de ene EV scheelt dit meer dan bij de andere. Uit dit onderzoek blijkt welke auto’s het meeste last hebben van winterse omstandigheden.

Het betreffende onderzoek is uitgevoerd door de Noorse Wegenwacht - genaamd de NAF (Norwegian Automobile Federation). Het testte eind januari van 23 EV’s hoeveel van hun WLTP-actieradius overbleef bij een temperatuur tussen de -10 en -2 graden Celsius.

De NAF noteerde het verschil tussen de fabrieksopgave en de daadwerkelijke range en drukt dit uit in een percentage. Volgens de NAF gaat het om de grootste actieradiustest wereldwijd.

Bron foto's: NAF

Verrassende winnaars

Het zal je niet verbazen dat geen enkele EV zijn opgegeven range haalde. De relatief onbekende HiPhi Z sedan kwam als de grote winnaar uit de test. De peperdure Chinese EV kwam tot 522 kilometer, slechts 5,9 procent minder dan de fabrieksopgave van 555 kilometer.

Ben je op zoek naar een nieuw EV en hunker je naar informatie? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Andere verrassende winnaars zijn de Lotus Eletre (-12,3 procent) en Kia EV9 (-12,5 procent) - beide grote en logge suv’s. Ook de nieuwe BMW i5 gooit hoge ogen met een actieradiusverlies van ‘slechts’ 12,2 procent.

Actieradiustest van de NAF - winnaars

Model

       WLTP-range

       Geteste range

       Verschil in procenten

HiPhi Z

       555 km

       522 km

       -5,9 procent

BMW i5

       505 km

       443.6 km

       -12,2 procent

Lotus Eletre

       530 km

       464.6 km

       -12,3 procent

Kia EV9

       505 km

       441.9 km

       -12,5 procent

Nio EL6

       529 km

       456 km

       -13,8 procent

… En verliezers

Niet alleen zijn de winnaars een verrassing: ook verbazen we ons over de verliezers. De Tesla Model 3 reed 441 kilometer in plaats van de opgegeven 629 kilometer op een volle accu en verloor dus bijna 30 procent van zijn actieradius. Dat dat terwijl de Model 3 met zijn geavanceerde octovalve elke 'druppel' warmte hergebruikt. Daarmee was de Amerikaanse sedan trouwens niet de EV met het grootste actieradiusverlies.

De grote verliezer was de Volkswagen ID.7. De accu van de elektrische sedan was na 414 kilometer leeg, waarmee de ID.7 maar liefst 31,9 procent van zijn opgegeven actieradius van 608 kilometer inleverde. Andere auto’s die slecht presteerden waren de Toyota bZ4X (-31,8 procent), de Volvo C40 Recharge (-30,9 procent) en de Polestar 2 Long Range (-30,0 procent).

Actieradiustest van de NAF - verliezers

Model

       WLTP-range

       Geteste range

       Verschil in procenten

Tesla Model 3

       629 km

       441 km

       -29,9 procent

Polestar 2 Long Range

       614 km

       430 km

       -30,0 procent

Volvo C40 Recharge

       572 km

       395 km

       -30,9 procent

Toyota bZ4X

       460 km

       313,5 km

       -31,8 procent

Volkswagen ID.7

       608 km

       414 km

       -31,9 procent

Shane Jebbink
Door Shane Jebbink

Kon als kleine jongen geen straat doorlopen zonder van iedere auto de modelnaam te noemen. Maakt er in zijn vrije tijd een sport van om alle occassionwebsites af te speuren naar de perfecte auto, om vervolgens even later met een compleet ander model op de proppen te komen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties