Elke early adopter heeft een EV gekocht en nu schieten automerken in de stress

Elke early adopter heeft een EV gekocht en nu schieten automerken in de stress

Automerken moeten meer hun best doen om automobilisten te overtuigen elektrisch te gaan rijden, want de early adopters zijn inmiddels voorzien. De doelgroep die hierna komt, switcht niet zo makkelijk …

Het nieuws dat het early adopter-tijdperk van elektrische auto’s op zijn eind loopt, komt van Axios. De Amerikaanse nieuwssite baseert zich vanzelfsprekend op de autoverkopen in de Verenigde Staten, maar automerken wereldwijd merken de gevolgen.

Bovendien herkennen we de bedenkingen van autokopers die Axios aanstipt. Zo zijn de volgende mensen die in de denkbeeldige rij staan om te switchen naar elektrisch rijden prijsbewuster. Ze zitten er helemaal niet op te wachten om de hogere meerprijs van een elektrische auto ten opzichte van een gewone benzineauto te betalen. Ook vinden ze het opladen een gedoe en denken ze dat er binnenkort betere EV’s op de markt komen.

Klinkt heel herkenbaar allemaal. Wij zouden ook wachten tot in 2025 de stroom van goedkope elektrische auto’s op gang komt.

Weten hoe de automarkt zich verder ontwikkelt? Meld je dan aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief:

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Prijsverlagingen en bijsturen

Dat de volgende lichting EV-rijders nog huiverig is om de switch te maken, wil niet zeggen dat automerken de handdoek en het laadsnoer dan maar in de ring moeten gooien. Volgens Axios duurt de transitie simpelweg wat langer. En verloopt het proces minder soepel dan experts eerst dachten. Automerken moeten gewoon wat flexibeler zijn: hier een prijsverlaging doorvoeren, daar hun strategie iets aanpassen.

Ford weet daar alles van. Het merk was van plan om dit jaar 600.000 elektrische auto’s te bouwen, maar die doelstelling is doorgeschoven naar 2024. De CEO van Ford signaleerde dat de EV-adoptie langzamer gaat dan verwacht en gaf daar een positieve draai aan. Vrij vertaald: EV-kopers willen de kat uit de boom kijken en dat geeft Ford de tijd die het nodig heeft om de boel op de rails te krijgen.

Volkswagen-baas Thomas Schäfer windt er geen doekjes om: het merk zit in grote problemen omdat er veel te weinig vraag is naar elektrische auto's. Daar speelt meer dan alleen de verzadiging van de early adopters, zoals het verlagen van overheidssubsidies voor zakelijke en particuliere kopers.

Aanhangers van het Toyota-geloof grijpen dit nieuws aan om de langzame switch naar elektrische modellen van hun merk goed te praten. Al ziet Toyota zelf ook wel in dat ze het met alleen hybride auto’s niet gaan redden. Daarom wordt nu alsnog alles uit de kast getrokken om de elektrische achterstand om te buigen in een voorsprong.

Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties