Hoofddesigner zorgt dat jouw nieuwe elektrische Volkswagen er normaal uitziet

Hoera! Deze man gaat ervoor zorgen dat jouw nieuwe elektrische Volkswagen een vertrouwd design krijgt

De volgende generatie elektrische Volkswagens gaan eruitzien als doodgewone auto's. Alsof er een verbrandingsmotor in ligt, zegt Andreas Mindt, hoofdontwerper bij Volkswagen.

Een designtrend die je bij elektrische auto's ziet, is dat de motorkap relatief kort is en de voorruit lang. Er ligt immers geen verbrandingsmotor onder de motorkap. De Kia EV6 is hier een goed voorbeeld van. De neus loopt daarbij schuin af. Maar tegen motortrend.com zegt Volkswagens nieuwe hoofddesigner Andreas Mindt dat dit niet langer de juiste ontwerproute is.

Hoera! Deze man gaat ervoor zorgen dat jouw nieuwe elektrische Volkswagen een vertrouwd design krijgt
Hoera! Deze man gaat ervoor zorgen dat jouw nieuwe elektrische Volkswagen een vertrouwd design krijgt

Dat de Volkswagen ID.3, Volkswagen ID.4, Volkswagen ID.5 en ook de fonkelnieuwe Volkswagen ID.7 desondanks een soortgelijk design hebben, heeft ermee te maken dat deze elektrische Volkswagens early adopters moesten aanspreken, aldus Mindt. Een doelgroep die een nieuw product koopt voordat de grote massa dat doet.  

Onze nieuwsbrief ziet er wel vertrouwd uit, en doet wat het moet doen: jou op de hoogte houden van alle marktontwikkelingen: 

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.


Hoera! Deze man gaat ervoor zorgen dat jouw nieuwe elektrische Volkswagen een vertrouwd design krijgt
Hoera! Deze man gaat ervoor zorgen dat jouw nieuwe elektrische Volkswagen een vertrouwd design krijgt

"Inmiddels zijn we in een situatie beland waarin consumenten niet meer overtuigd hoeven te worden", vertelt Mindt. "Er is geen noodzaak meer voor geforceerde en overenthousiaste ingrepen. Toekomstige elektrische Volkswagens moeten goed zijn, prettig in de omgang en passen bij de doelgroep."

De wens van Mindt is dat toekomstige elektrische Volkswagens meer gaan lijken op de Volkswagen ID.2all. En inderdaad, deze elektrische concept car heeft iets weg van een doodnormale, vertrouwde Volkswagen, namelijk de Volkswagen Polo

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Interieur moet beter

Een ander wapen dat Mindt wil inzetten om elektrische Volkswagens aantrekkelijker te maken, is dat de look and feel van het interieur verbeterd wordt. Volkswagens stonden bekend om hun goed afgewerkte interieurs met mooie materialen, een weg die was ingeslagen onder leiding van voormalig opperhoofd Ferdinand Piëch.

Bij recentere modellen ligt de nadruk op het infotainment dat tot overmaat van ramp slecht ontworpen was en traag. En dan hebben we nog niet eens over die vermaledijde touchknoppen en sliders: 

The love brand

Volgens Mindt is de nieuwe missie van Volkswagen om "mooie auto's voor aardige mensen" te maken en gaat Volkswagen beter kijken naar wat het merk in het verleden gedaan heeft om dit vervolgens opnieuw te doen, maar dan beter. "Het doel is om weer the love brand te worden." 

Mogen we nog een suggestie doen? Kieper die gekunstelde ID-modelnamen overboord, om te beginnen met de komende Volkswagen ID.2 die gewoon e-Polo of Polo Electric moet heten, of misschien zelfs wel 'gewoon' Polo. Dat-ie toevallig elektrisch aangedreven is, staat wat ons betreft los van de modelnaam. Het interieur belooft in ieder geval retro te worden: 

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noemt zichzelf geen ‘petrolhead’, want er is meer in het leven. Kan dus niet alle interne codes van automodellen opdreunen. Uitzondering is F56, de modelcode van de derde generatie Mini Cooper waar hij momenteel in rijdt. Heeft sinds 2007 ook een eerste generatie Mazda MX-5. Eerst als dagelijks vervoer, maar inmiddels genietend van zijn pensioen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties