Volkswagen-topman waarschuwt: “Kortingen op EV’s slecht voor consument”
Tesla gaf het startschot voor een prijzenoorlog in de EV-markt. Hoewel dit een positieve ontwikkeling lijkt voor kopers van elektrische auto’s, is het op de lange termijn schadelijk voor de gemiddelde consument.
Dat zei Volkswagen-topman Ralf Brandstaetter op een autoconferentie in Shanghai, zo meldt het Britse AutoCar. De CEO van Volkswagen Group China pleitte dat de markt voor elektrische auto’s oververhit raakt door de grote kortingen die worden uitgedeeld door de EV-producenten. Dat merken hiervoor kiezen heeft volgens Brandstaetter te maken met de grote druk waaronder de producenten van elektrische auto’s staan.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en volg de ontwikkelingen in het autolandschap op de voet!
EV-markt is oververhit
"Momenteel zijn er meer dan 120 autofabrikanten actief op de EV-markt en in 2023 zullen er ongeveer 150 nieuwe modellen worden gelanceerd”, vertelt Brandstaetter. “Hevige marktconcurrentie en hoge batterijprijzen zorgen ervoor dat deze merken onder zware economische druk staan. Verkoopsucces op korte termijn vereist extreem hoge kapitaalinvestering. Hierdoor raakt de markt oververhit, waardoor steeds meer merken gaan fuseren en samenwerken om het te redden."
Kortingen schaden de consument
Brandstaetter is kritisch op de grote kortingen die veel EV-producenten de laatste tijd geven : “De felle concurrentie heeft de afgelopen maanden geleid tot forse prijskortingen. Dit schaadt uiteindelijk de belangen van de consument. Zij zullen mogelijk geen diensten meer kunnen krijgen van merken die failliet zijn gegaan, of ze zullen een forse waardevermindering zien op de modellen die ze kopen."
Volgens Brandstaetter ligt voor Volkswagen de prioriteit niet bij een verkoopgroei: “We zullen geen ongezonde marktconcurrentie aangaan om leveringsgroei op korte termijn te realiseren. De winstgevendheid van het bedrijf blijft het belangrijkst.” Een interessante uitspraak, want op hetzelfde moment ging in China de Volkswagen ID.3 in de uitverkoop.
Verbrandingsmotor blijft voorlopig
Tevens benadrukt de topman dat Volkswagen in China - ondanks de dalende verkoopcijfers - blijft vasthouden aan de verbrandingsmotor. Volkswagen wil tot 2030 17 nieuwe modellen met een verbrandingsmotor introduceren op de Chinese markt. Daarbij zal het merk uit Wolfsburg hybride-modellen blijven ontwikkelen die op den duur de benzineauto’s moeten vervangen.