Smart #3 (2024): deze ontplofte Smart lijkt wel een Porsche

Smart #3 (2023): Kopie van Smart #1, maar met ronde afwerking

Dat de Smart #3 (vooral vanbinnen) op een Mercedes lijkt, is logisch. Maar de grootste Smart aller tijden heeft ook wel iets van een Porsche Cayenne

De Smart #3 is een volledig elektrische suv-coupé. Hij lijkt op de Smart #1, maar dan met rondere vormen en een aflopende daklijn. Met de kleine stadsautootjes van vroeger hebben de nieuwe Smarts onder Chinese knoet niets meer te maken.

Smart #3 (2024): deze ontplofte Smart lijkt wel een Porsche
Smart #3 (2024): deze ontplofte Smart lijkt wel een Porsche
Smart #3 (2024): deze ontplofte Smart lijkt wel een Porsche

Groter en zwaarder 

De Smart #3 is beduidend groter dan de Smart #1, die op zijn beurt de oude Fortwo en Forfour al doet verbleken. De 4,4 meter lange (en 1,8 brede) nieuwkomer is 13 centimeter langer dan de #1. De wielbasis is met 4 centimeter opgerekt tot 2,79 meter. Wel is de Smart #3 door zijn coupé-vorm 8 centimeter lager.

Tip
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid

De BYD SEAL U DM-i levert comfort en efficiëntie, met een actieradius van 1.080 km.
Rijd deze plug-in hybrid al vanaf €39.490,-

De Smart #3 is gebaseerd op het Sustainable Experience Architecture (SEA)-platform, dat ook door onder meer Lotus, Polestar en Volvo wordt gebruikt. Ze hebben dan ook hetzelfde moederconcern: het grote Geely uit China. Al is Smart ook voor de helft Duits. De rollen zijn als volgt verdeeld: Mercedes ontwerpt de auto's, Geely bouwt ze. En stiekem lijken ze in Stuttgart ook gekeken te hebben naar dat andere Zuid-Duitse merk ... 

In het interieur zien we een centraal 12,8-inch multimediascherm en een 9,2-inch digitaal instrumentarium. Ook spotten we de invloed die Mercedes heeft op het design terug in de drie ronde ventilatieroosters onder het centrale aanraakscherm.

Smart #3 (2023): Kopie van Smart #1, maar met ronde afwerking
Smart #3 (2024): deze ontplofte Smart lijkt wel een Porsche
Smart #3 (2024): deze ontplofte Smart lijkt wel een Porsche

Smart #3 actieradius 

De Smart #3 is uitgerust met een accupakket van 66 kWh. De Smart #3 actieradius bedraagt 455 kilometer (WLTP) voor de uitvoeringen Premium en 25th Anniversary. De instapper Pro+ heeft een actieradius van 435 kilometer. Topuitvoering Brabus met standaard AWD komt op een volle accu 415 kilometer ver. De maximale laadsnelheid van alle vier de uitvoeringen is 150 kW. Hiermee kun je de Smart #3 in minder dan een halfuur opladen (10-80 procent). 

De Smart #3 Pro+, Premium en 25th Anniversary hebben achterwielaandrijving en 272 pk. Vanuit stilstand zit je in 5,8 seconden op 100 km/h. De Smart #3 Brabus is met een extra elektromotor vierwielaangedreven en schopt het tot 428 pk. In 3,7 seconden rijd je 100 km/h. De topsnelheid is 180 km/h, ongeacht de uitvoering.  

De Smart #3 is de zwaarste Smart ooit maar alle uitvoeringen blijven onder 2000 kg. De Pro+ weegt 1780 kg, de Premium en 25th Anniversary 1810 kg en de Brabus 1910 kg. De bagageruimte bedraagt 370-1160 liter. 

Smart #3 prijs en levertijd 

De Smart #3 beleeft zijn Europese debuut op de IAA in München, die vanaf 5 september voor het publiek geopend is. De Smart #3 komt begin 2024 naar Nederland, maar de prijzen zijn nog niet bekendgemaakt. Die liggen uiteraard hoger dan die van de Smart #1, die te koop is vanaf 42.395 euro.

Smart #3 (2024): deze ontplofte Smart lijkt wel een Porsche
Shane Jebbink
Door Shane Jebbink

Kon als kleine jongen geen straat doorlopen zonder van iedere auto de modelnaam te noemen. Maakt er in zijn vrije tijd een sport van om alle occassionwebsites af te speuren naar de perfecte auto, om vervolgens even later met een compleet ander model op de proppen te komen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties