BYD Atto 3 prijzen: waarom de prijs tegenvalt én meevalt
De prijzen van de BYD Atto 3 zijn bekend. De elektrische suv uit China kost 42.998 euro. Dat is wat duurder dan we eerst dachten. Gelukkig krijg je een compleet uitgevoerde auto voor je geld.
De prijzen van de BYD Atto 3 bezorgen ons een emotionele achtbaanrit. Bij de onthulling van de elektrische suv deden we een ‘educated guess’ en mikten we op ongeveer 40 mille. Eind september kwam BYD met goed nieuws: de Europese prijs in de voorverkoop bedroeg een keurige 38.000 euro. Ondertussen zijn we ruim een maand verder en staat de configurator online. De basisprijs is nu 42.998 euro.
Dat hogere bedrag is voor een deel te verklaren door de 3-faselader (11 kW) die de Nederlandse exemplaren krijgen. De Europese voorverkoopprijs van 38 mille was voor een Atto 3 die met 1 fase laadt. Het feit dat de Kia Niro EV – dé concurrent van de Atto 3 – afgelopen tijd 4000 euro duurder is geworden en nu 43.795 euro kost, komt BYD ongetwijfeld heel goed uit.
2 versies BYD Atto 3
Er zijn twee uitvoeringen: de Comfort van 42.998 euro en de Design van 44.998 euro. Eerlijk is eerlijk, de Comfort-versie doet zijn naam eer aan met een comfortabele uitrusting. De elektrisch verstelbare voorstoelen zijn verwarmd, het dak bevat een panoramisch schuifdak en het centrale touchscreen van 12,8 inch kun je staand of liggend draaien.
De veiligheidsuitrusting laat eveneens weinig te wensen over. Adaptieve cruise control is standaard, net als rijstrookassistentie en dodehoekwaarschuwing. De Atto 3 waarschuwt voor verkeer van opzij en schakelt het grootlicht automatisch in of uit.
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe elektrische auto's?
Meld je aan voor onze gratis autonieuwsbrief!
Ook komt de BYD Atto 3 altijd netjes voor de dag met 18-inch lichtmetaal en metaallak in de kleuren blauw, grijs, rood of wit (zonder meerprijs). Hij is 204 pk sterk en rijdt 420 kilometer (WLTP) op een netto accucapaciteit van 60,49 kWh.
De 2000 euro duurdere Design-uitvoering voegt daar een elektrisch bedienbare achterklep, een groter touchscreen (15,6 inch) en een Vehicle To Load-aansluiting aan toe. Met die aansluiting kun je een elektrische barbecue of de terrasverwarming van stroom voorzien.
Wacht op rijtest
Kortom, een mooie waslijst aan spullen, maar de vraag is of het ook allemaal prettig werkt. Niet alle Chinese automerken bieden het gebruiksgemak dat we in Europa gewend zijn. Zo gebruikt de MG 5 Electric (review) piepkleine icoontjes en slaat de adaptieve cruise control van de Aiways U5 (review) soms op tilt. We hebben de BYD Atto 3 aangevraagd voor een uitgebreide test, dus wordt vervolgd.