Deze door Brabus getunede Mercedes EQS is extreem kra ... euhm ... efficiënt?
Brabus. Als je die naam hoort, denk je aan 900 pk sterke Mercedes G 63's met hondslelijke koolstofvezel Halfords-onderdelen erop geplakt. 'Power!', zou Jeremy Clarkson zeggen. Dus waren we een beetje verbaasd toen het persbericht over de Mercedes EQS van Brabus binnenkwam. Die elektrische stekker-limousine is helemaal niet krachtiger geworden, maar juist zuiniger ...
De Mercedes EQS is de gestroomlijndste productie-auto ter wereld, met een cW-waarde van slechts 0,20. Brabus vond dat dat nóg beter kon, dus dook de tuner de windtunnel in. Wat moet je anders met een elektrische auto doen? Ze zijn al sterk, daar kun je als tuner niet veel meer aan veranderen.
Mercedes EQS nog gestroomlijnder dan normaal
Het resultaat van de windtunnelproeven van Brabus zijn aerodynamische aanpassingen aan de EQS, waardoor de vijfdeurs hatchback een 7,2 procent betere cW-waarde krijgt. Tussen de 100 en 140 km/h is de Mercedes 7,0 procent gladder, wat de limousine efficiënter maakt, met als gevolg een grotere range.
De BYD SEAL U DM-i levert comfort en efficiëntie, met een actieradius van 1.080 km.
Rijd deze plug-in hybrid al vanaf €39.490,-
Minder opwaartse druk door spoilers van Brabus
Volgens Brabus zorgt de nieuwe frontspoilerlip voor een 100 procent-afname van de opwaartse druk. Met andere woorden: de neus van de EQS wordt op hoge snelheid niet langer omhoog gedrukt, wat de stabiliteit ten goede komt. De diffuser en spoiler aan de achterkant verminderen de opwaartse druk met 40 procent.
Luchtvering kan nog een stukje lager, vindt Brabus
Ook leverbaar voor de EQS is een Brabus-module voor de luchtvering, die de elektrische Mercedes vóór 15 millimeter lager legt en achter 20 millimeter. Ook weer goed voor de luchtweerstand. Dat uit de kluiten gewassen Brabus-logo pontificaal in de 'grille' hoeft van ons niet zo. Doe ons maar gewoon de Mercedes-ster.