Deze door Brabus getunede Mercedes EQS is extreem kra ... euhm ... efficiënt?

Deze door Brabus getunede Mercedes EQS is extreem kra ... euhm ... efficiënt?

Brabus. Als je die naam hoort, denk je aan 900 pk sterke Mercedes G 63's met hondslelijke koolstofvezel Halfords-onderdelen erop geplakt. 'Power!', zou Jeremy Clarkson zeggen. Dus waren we een beetje verbaasd toen het persbericht over de Mercedes EQS van Brabus binnenkwam. Die elektrische stekker-limousine is helemaal niet krachtiger geworden, maar juist zuiniger ...

De Mercedes EQS is de gestroomlijndste productie-auto ter wereld, met een cW-waarde van slechts 0,20. Brabus vond dat dat nóg beter kon, dus dook de tuner de windtunnel in. Wat moet je anders met een elektrische auto doen? Ze zijn al sterk, daar kun je als tuner niet veel meer aan veranderen. 

Deze door Brabus getunede Mercedes EQS is extreem kra ... euhm ... efficiënt?
Deze door Brabus getunede Mercedes EQS is extreem kra ... euhm ... efficiënt?
Deze door Brabus getunede Mercedes EQS is extreem kra ... euhm ... efficiënt?

Mercedes EQS nog gestroomlijnder dan normaal

Het resultaat van de windtunnelproeven van Brabus zijn aerodynamische aanpassingen aan de EQS, waardoor de vijfdeurs hatchback een 7,2 procent betere cW-waarde krijgt. Tussen de 100 en 140 km/h is de Mercedes 7,0 procent gladder, wat de limousine efficiënter maakt, met als gevolg een grotere range.

Tip
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid

De BYD SEAL U DM-i levert comfort en efficiëntie, met een actieradius van 1.080 km.
Rijd deze plug-in hybrid al vanaf €39.490,-

Minder opwaartse druk door spoilers van Brabus

Volgens Brabus zorgt de nieuwe frontspoilerlip voor een 100 procent-afname van de opwaartse druk. Met andere woorden: de neus van de EQS wordt op hoge snelheid niet langer omhoog gedrukt, wat de stabiliteit ten goede komt. De diffuser en spoiler aan de achterkant verminderen de opwaartse druk met 40 procent.

Deze door Brabus getunede Mercedes EQS is extreem kra ... euhm ... efficiënt?
Deze door Brabus getunede Mercedes EQS is extreem kra ... euhm ... efficiënt?
Deze door Brabus getunede Mercedes EQS is extreem kra ... euhm ... efficiënt?
 

Luchtvering kan nog een stukje lager, vindt Brabus

Ook leverbaar voor de EQS is een Brabus-module voor de luchtvering, die de elektrische Mercedes vóór 15 millimeter lager legt en achter 20 millimeter. Ook weer goed voor de luchtweerstand. Dat uit de kluiten gewassen Brabus-logo pontificaal in de 'grille' hoeft van ons niet zo. Doe ons maar gewoon de Mercedes-ster.

Remco Slump
Door Remco Slump

Voormalig redacteur van Auto Review. Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties