Zo vierde Porsche de vijftigste verjaardag van de 911 Carrera RS 2.7
Op het Circuit Zandvoort werd tijdens de Historic Grand Prix (15, 16 en 17 juli) de verjaardag van de Porsche Carrera RS 2.7 gevierd. De sportauto werd in de jaren zeventig ontwikkeld als homologatiespecial voor de racerij en ziet dit jaar Abraham. Maar hoe komt de Carrera RS eigenlijk aan zijn legendarische status?
Geboorte van de Porsche 911 Carrera RS 2.7
Porsche introduceerde in 1972 een speciale versie van de welbekende 911: de Carrera RS 2.7. Het model moest aan de homologatie-eisen te voldoen, omdat Porsche met de 911 wilde gaan racen. De Carrera RS 2.7 is te onderscheiden van een ‘normale’ 911 door zijn ducktail-spoiler (om extra downforce te genereren) en het karakteristieke opschrift op de flanken, dat ‘Carrera’ spelt.
Daarbij is de Carrera RS een stuk lichter dan de 911 waarop hij is gebaseerd. Porsche gebruikte voor de carrosserie dunner staal en verwijderde alle onnodige elementen uit het interieur, zoals de geluidsisolatie. De luchtgekoelde zescilinder boxermotor achterin werd opgeboord van 2,4 tot 2,7 liter, met een hoger vermogen van 210 pk tot gevolg.
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.
Begin van een familiestamboom
De Carrera RS 2.7 is de eerste van zes generaties 911 RS-modellen. Vier van de opvolgers – 964 RS, 993 RS, 996 GT3 RS en 997 GT3 RS - waren speciaal voor het evenement in Zandvoort beschikbaar gesteld door het Porsche Museum in Stuttgart. Daarnaast toonde Porsche ook enkele modellen die geïnspireerd zijn op de 2.7, zoals de nieuwe 911 Sport Classic en de Sport Classic uit 1997.
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.