Autoliefhebbers vallen hier flauw van: een BMW 3.0 CSi met Tesla-aandrijving
De BMW 3.0 CSi (E9) is een van de mooiste coupés ooit ontworpen. Koppel zijn meesterlijke design aan de glorieuze zescilinder lijnmotor voorin en je hebt een klassieker voor de eeuwigheid. Maar sommige mensen geven daar niet om. Die rukken de motor eruit en leggen een set Tesla-batterijen voorin. Want deze BMW is volledig elektrisch.
Wat vinden we daarvan? Stiekem zijn we wel onder de indruk. Want de mannen van het Youtube-kanaal Electric Classic Cars hebben deze E9 gered van de ondergang. Ze hebben de zwaar door roest aangetaste BMW gerestaureerd, hem aangekleed in een CSL 'Batmobile'-outfit en gezorgd voor een elektrische aandrijving.
BMW E9 tussen 1968 en 1975 gebouwd
Tussen 1968 en 1975 zijn er ruim 30.000 E9's geproduceerd, deels bij carrosseriebouwer Karmann. Het model staat bekend om zijn zescilindermotor, zijn racesuccessen en zijn gevoeligheid voor roest (zoals eigenlijk alle auto's uit de jaren zeventig). De CSL was een lichtgewicht homologatiespecial met een uitbundige bodykit. Vooral de enorme achtervleugel springt gelijk in het oog.
Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!
BMW 3.0 CSi met 200 pk sterke zes-in-lijn
Toen deze 3.0 CSi nieuw was, had hij een vermogen van zo'n 200 pk uit een 3,0-liter zes-in-lijn met elektronische benzineinjectie. Nu ligt er een 450 pk sterke elektromotor van Tesla tussen de achterwielen, met een batterijpakket voorin de neus. Volgens de makers is de elektrische E9 niet veel zwaarder dan het origineel. Het scheelt 'een kleine passagier', zeggen ze.
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.