Ford Capri: de Europese Mustang
In deze rubriek zetten we een klassieker of youngtimer in het zonnetje. Dat kan een jubilaris zijn, maar ook een miskend talent of een auto die bakens heeft verzet. Of zomaar een sympathiek model. De Ford Capri bijt het spits af, de sportwagen voor het volk die in 2019 zijn 50ste verjaardag viert.
The car you always promised yourself. Met die slogan werd de Ford Capri onder de aandacht van het grote publiek gebracht. En niet zonder succes. In de eerste twee jaar van zijn bestaan, ging de Capri al 400.000 keer over de Europese dealerdrempels. Gedurende de rest van zijn levenscylus kwamen daar nog zo’n anderhalf miljoen bij. Links gestuurde Capri’s werden tot eind 1984 gebouwd, in het Britse Dagenham ging de productie van Capri’s met het stuur rechts nog bijna twee jaar door.
‘Europese Mustang’
In 1964 had Ford in de VS een nieuwe Mustang geïntroduceerd, die regelrechte hysterie veroorzaakte. Dat smaakte naar meer. Daarom gaf Ford in 1965 zijn Duitse en Engelse afdelingen de opdracht een Europese variant op de Ford Mustang te bedenken. Ook die auto moest een sportief uiterlijk krijgen en plaats bieden aan vier tot vijf inzittenden. En net als de Mustang moest de Ford Capri lekker betaalbaar zijn.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
“In januari 1969 beleefde de Ford Capri zijn première op Het Autosalon van Brussel.”
Chassis van Ford Cortina
Zowel in het Britse Dagenham als in de Ford-fabrieken in Keulen werd aan de Ford Capri gewerkt. Het eerste prototype kwam uit Keulen: de Ford OSI op basis van de 20M TS. Een prachtig model, maar door het Italiaanse ontwerp was de auto te duur. De Britten deden het slimmer: het chassis van hun prototype kwam van de Ford Cortina, een oerdegelijke middenklasse-sedan. Dit onderstel werd sportiever gemaakt en kreeg een nieuw ontworpen carrosserie. Zo werd de Capri geboren.
Capri debuteert in Brussel
Daarna ging het snel: de nieuwe coupé werd gesnapt op de testbaan van Ford en zo lekte het geheim uit. Onder druk gezet door de pers, besloot Ford de introductie van de sportcoupé naar voren te schuiven. In januari 1969 beleefde de Ford Capri zijn première op Het Autosalon van Brussel. Al op 5 februari van dat jaar volgde de verkoopstart in veertien Europese landen. In 1974 werd de Capri I afgelost door de grotere Capri II met derde deur. Vijf jaar later volgde de derde en laatste generatie, herkenbaar aan de standaard dubbele ronde koplampen en de aan de voorkant gebogen motorkap.
Motoren Ford Capri
De Ford Capri is tijdens zijn levensloop met vele motoren leverbaar geweest, van 1,3-liter viercilindertjes tot dikke V-zessen. Wat dat betreft was de ‘Europese Mustang’ veelzijdiger dan zijn tegenhanger uit Rüsselsheim, de Opel Manta.
Mooie Capri's zijn schaars
Helaas trof de Ford Capri hetzelfde roemloze lot als veel van zijn tijdgenoten. Auto’s die in de jaren 70 en 80 heel gewoon waren, werden op leeftijd nauwelijks meer op waarde geschat. Zo eindigden ze massaal op de eeuwige schrootvelden. Mooie Capri’s zijn hierdoor schaars en de prijzen van auto’s met V6 zijn dan ook stevig.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.