Zeldzaam smetteloze jeugdheld: Ford Capri uit 1980 te koop
Even een dood momentje? Dan snuffelen wij steevast het internet af naar leuke, gekke of anderszins bijzondere klassiekers en youngtimers. Zo kwamen we ook deze zeldzaam smetteloze Ford Capri uit 1980 tegen. Buitenkans voor de liefhebber - al is het géén koopje.
50 jaar geleden debuteerde de Ford Capri. Met de slogan 'The car you always promised yourself' wilde Ford het publiek voor deze Europese tegenhanger van de Ford Mustang winnen. In 18 jaar tijd werden twee miljoen Capri's verkocht. Maar wanneer zag jij voor het laatst een Ford Capri? Juist. De Ford Capri werd getroffen door het hetzelfde roemloze lot als veel van zijn tijdgenoten. Auto's die in de jaren 70 en 80 heel gewoon waren werden op leeftijd nauwelijks meer op waarde geschat en eindigden massaal op de eeuwige schrootvelden.
Ford Capri S
Daarom is deze Ford Capri S uit 1980 ook zo bijzonder. Wie een beetje thuis is in de Capri-geschiedenis, weet dat het gezien zijn leeftijd een Mark III moet zijn. Dat zie je het duidelijkst aan de aan de vooraan omlaag gebogen motorkap, de dubbele koplampen en de achterlichten met lamellen.
Motoren Ford Capri
De Ford Capri is tijdens zijn levensloop met vele motoren leverbaar geweest, waaronder een aantal V-zessen. Wat dat betreft was de 'Europese Mustang' veelzijdiger dan zijn tegenhanger uit Rüsselsheim, de Opel Manta. Bij deze Ford Capri 2.0 S ligt echter een doodgewone viercilinder in de enorme motorruimte te vereenzamen. 100 pk heeft-ie, in 1980 nog een magische waarde. Nu halen we daar onze schouders over op. Maar met een gewicht van nog geen 1100 kilo komt deze zilvergrijze Capri nog prima met het moderne verkeer mee.
De BYD SEAL U DM-i levert comfort en efficiëntie, met een actieradius van 1.080 km.
Rijd deze plug-in hybrid al vanaf €39.490,-
In smetteloze staat
De auto heeft maar 45.500 kilometer op de teller en verkeert in smetteloze staat. Wij zijn smoorverliefd op het rode stoffen interieur. Wat een heerlijkheid! Het driespaaks sportstuur ligt lekker in de hand en het klokje laag in de middenconsole oogt fraai. Maarreh, verder is het interieur van deze sportcoupé niet heel spannend. Ach, wie op zoek is naar zijn jeugdheld en geen zin heeft om jarenlang te lassen, vijlen, schuren en reviseren, zal het worst wezen. Dit is een hebbeding van de eerste orde. Alleen moeten de originele S-wielen even van de originele zilverkleur worden voorzien.
Capri S uit 1980 geen koopje
Kost dat nou? De Zwitserse verkoper vraagt er 12.000 frank (ongeveer 11.000 euro) voor. Een hoop geld, en daar komen nog importkosten bij. Zwitserland is immers geen EU-lid. Heb je dat geld even niet liggen, maar wil je wel graag een ritje in deze mooie Ford Capri maken? Dat kan, want dit stukje eighties-nostalgie is ook te huur.