Audi AI:TRAIL Quattro: Om 'duurzaam' mee door een natuurgebied te banjeren
Elektrische auto's en onspreekbare type-aanduidingen zijn een dingetje blijkbaar. Audi had al de AI:ME, AI:RACE en nu de AI:TRAIL Quattro. Het is de visie van het merk op een compacte, elektrische terreinauto. Audi noemt het duurzaam, maar op monsterbanden door een natuurgebied banjeren is natuurlijk helemaal niet duurzaam.
De AI:TRAIL Quattro is slechts 4,15 meter lang, maar wel gewoon 2,15 meter breed en 1,67 meter hoog. Die onverzettelijke proporties worden nog een keer aangedikt door de flinke 22-inch wielen met daarom heen dikke terreinbanden. Met een bodemvrijheid van liefst 34 centimeter is het doorwaden van een halve meter aan water geen enkel probleem voor de 1750 kilogram wegende AI:TRAIL Quattro, die naar keuze Level 4-autonoom kan rijden.
Geen laadpaal te bekennen
Doordat er geen verbrandingsmotor in het studiemodel ligt, kunnen de inzittenden onbelemmerd door de voorruit de bodem zien. Voor de aandrijving zorgen vier elektromotoren, die in de buurt van de wielen zijn geïnstalleerd. Ze hebben een totaalvermogen van 436 pk en 1000 Nm koppel. Omdat er in het terrein niet links en rechts laadpalen staan, moet de WLTP-actieradius vrij groot zijn: zo'n 400 tot 500 kilometer op de openbare weg en toch nog 250 kilometer offroad.
Banden veren tot 6 centimeter in
De topsnelheid van de AI:TRAIL Quattro ligt relatief laag, op 130 km/h. Doordat de wielen individueel worden aangedreven, zijn er geen differentiëlen nodig. Wat goed uitkomt, want die verbruiken ook energie. De wonderlijke constructie van de banden maakt het mogelijk dat ze tot wel 6 centimeter kunnen inveren. Dat zorgt niet alleen voor nog betere offroadcapaciteiten, maar ook voor meer comfort op het asfalt.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Drones als koplampen
Een typische concept car-geintje is de afwezigheid van koplampen en de aanwezigheid van vijf rotorloze, elektrisch aangedreven drones met matrix-led-lichten. Ze kunnen op het dak van de AI:TRAIL Quattro landen en aan inductieve laadelementen worden gekoppeld. Audi noemt ze Light Pathfinders. Ze kunnen voor de AI:TRAIL Quattro uitvliegen en het pad of de weg verlichten. De Light Pathfinders – die ook camera's aan boord hebben – vliegen door een luchtstroom te genereren, zoals bladloze ventilatoren dat doen.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.