Dit is de Citroën 19_19 Concept! Maar wat is het?

Dit is de Citroën 19_19 Concept! Maar wat is het?

De naam 19_19 Concept heeft niets te maken met goed kunnen zien – 20/20 staat voor perfecte ogen – maar alles met het jaar waarin Citroën werd opgericht. Dit wonderlijke studiemodel gaat verder waar de Ami One Concept stopt: bij de stadsgrens.

De Smart-achtige Ami One Concept was bedoeld als hypermodern stadskarretje. Deze 19_19 Concept moet passagiers over de lange afstand meer comfort bieden. Volgens Citroën hebben de ontwerpers inspiratie gehaald uit vliegtuigen en helikopters, maar ook uit andere modellen van het Franse merk. Als voorbeeld noemt de fabrikant de (licht) concave achterruit, zoals die ook te zien was op de C5 en C6. Net als de BMW i3 rolt de 19_19 Concept op hele grote en smalle banden (255/30 R 20). Ze liggen om 30-inch wielen en zijn speciaal voor Citroën door Goodyear ontwikkeld.

Volledig elektrisch

Uiteraard heeft de 19_19 Concept een volledig elektrische aandrijflijn. Die bestaat uit een 100 kWh-batterij die twee elektromotoren van stroom voorziet (één op de vooras, één op achteras). Samen produceren ze 462 pk en 800 Nm koppel. Daarmee zou de Citroën in 5 seconden van stilstand naar 100 km/h gaan en een topsnelheid van 200 km/h kunnen bereiken. De concept car zou een WLTP-bereik van 800 kilometer hebben. Wie de 19_19 Concept aan een snellader hangt, heeft al na 20 minuten weer genoeg 'peut' voor 600 kilometer actieradius, zo beweert Citroën.

LIDAR-sensoren

De 19_19 Concept – die ook via inductie kan worden opgeladen – verbergt zijn technologie niet. Zo zijn op het dak twee LIDAR-sensoren zichtbaar. Want het spreekt bijna voor zich dat het voertuig een zelfrijdende functie heeft. Als de Citroën in zijn autonome modus wordt geschakeld, trekken het stuur en de pedalen zich terug om de inzittenden meer bewegingsruimte te geven. Het stuur en andere interieurdelen zijn opgetrokken uit een marmerachtige hars, die warm aanvoelt. Volgens Citroën is de cabine opgezet als een woonkamer, met een stoel, een chaise longue en een bank.

Tip
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid

De BYD SEAL U DM-i levert comfort en efficiëntie, met een actieradius van 1.080 km.
Rijd deze plug-in hybrid al vanaf €39.490,-

Vijfde passagier

Waar normaal gesproken de middenconsole zou zitten, kun je een soort cilindervormig object zien. Die kan naar boven en beneden bewegen en is een soort persoonlijke assistent. Citroën noemt het ding 'een vijfde passagier'. Een vijfde passagier die – net als de andere passagiers – in ultiem comfort over de weg zeilt, want de 19_19 Concept rijdt op Progressive Hydraulic Cushions (leverbaar op de C4 Cactus en C5 Aircross) en kan bovendien vooruit kijken om de wielophanging aan te passen aan wat komen gaat.

Dit is de Citroën 19_19 Concept! Maar wat is het?
Dit is de Citroën 19_19 Concept! Maar wat is het?
Dit is de Citroën 19_19 Concept! Maar wat is het?
Dit is de Citroën 19_19 Concept! Maar wat is het?
Dit is de Citroën 19_19 Concept! Maar wat is het?
Dit is de Citroën 19_19 Concept! Maar wat is het?
Dit is de Citroën 19_19 Concept! Maar wat is het?
Dit is de Citroën 19_19 Concept! Maar wat is het?
Dit is de Citroën 19_19 Concept! Maar wat is het?
Dit is de Citroën 19_19 Concept! Maar wat is het?
Dit is de Citroën 19_19 Concept! Maar wat is het?
Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties