Toyota RAV4 GR Sport (2023): zó lusten wij de hybride SUV wel (update: prijs ein-de-lijk bekend)

Toyota RAV4 GR Sport (2023): zó willen wij wel een SUV

In oktober 2022 schreven we dat de Toyota RAV4 GR Sport op de markt zou komen. Als we dan toch aan de SUV moeten, zou het een goede kanshebber zijn, schreven we toen. De GR Sport heeft standaard 4x4 en is gezegend met een extra dik design. Eindelijk is de prijs nu bekend.

De prijzen van de Toyota RAV4 beginnen bij 44.495 euro. Dan krijg je een tweeliter benzinemotor met 175 pk. Maar als je een beetje spanning in je SUV-leven wilt, moet je doorsparen voor de GR Sport. De prijs is nu bekend: 60.995 euro voor de Hybrid-uitvoering en 64.205 euro voor de RAV4 plug-in hybrid. In het najaar van 2023 staat-ie in de showroom, een vol jaar (!) nadat hij was aangekondigd. Toyota heeft ons geduld flink op de proef gesteld ...

Toyota RAV4 GR Sport (2023): zó willen wij wel een SUV

Wanneer is een SUV een SUV?

De Toyota RAV4 GR Sport mag volgens ons de afkorting SUV met waarde dragen. Die term staat voor Sport Utility Vehicle en wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt. Het resulteerde onlangs op de redactie zelfs tot een kleine discussie: wanneer noem je een auto nou een SUV? De afkorting is ontstaan toen vierwielaangedreven terreinreuzen als de Toyota Land Cruiser en de Range Rover een meer luxe uitrusting kregen en niet alleen in het terrein maar opeens ook op asfalt hun mannetje stonden. We kwamen tot de voorzichtige conclusie dat een SUV in ieder geval 4x4-aandrijving moet hebben en een dik en stoer design.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Toyota RAV4 GR Sport (2023): zó willen wij wel een SUV

Vind je het leuk om meer nieuws over Toyota en andere automerken te ontvangen? 

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Meld je dan aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief!

Toyota RAV4 GR Sport: een echte SUV

De nu gepresenteerde Toyota RAV4 GR Sport is altijd uitgerust met 4x4-aandrijving, of je nu de 222 pk sterke Hybrid kiest of de Plug-in Hybrid met 306 pk. Verder ziet hij er met zijn designaccenten in hoogglans zwart (wielkastranden, ruitomlijsting) extra stoer en dik uit. Ook de sierlijst onder de achterruit is in glimmend zwart uitgevoerd. Dat smoelt een stuk beter dan het chroom van de meeste andere uitvoeringen. Tel hier het ruime interieur en zijn multifunctionele karakter bij op en je hebt wat ons betreft een echte SUV.

Toyota RAV4 GR Sport (2023): zó willen wij wel een SUV
Toyota RAV4 GR Sport (2023): zó willen wij wel een SUV
Toyota RAV4 GR Sport (2023): zó willen wij wel een SUV

Grille met racegaas-patroon

De eveneens zwart gespoten grille en mistlampbehuizing van de Toyota RAV4 GR Sport hebben een racegaas-patroon net zoals je dat ook kunt zien bij de Toyota Yaris GR Sport review. En ook de 19-inch wielen zijn in hoogglans zwart gespoten. Op de voor- en achterkant prijkt een GR-logo. Die letters staan voor Gazoo Racing, de naam waaronder Toyota meedoet aan onder meer het wereldkampioenschap rallyrijden. Dat logo vind je terug op de sportstoelen, bekleed met een combinatie van suède en synthetisch leer, diervrij geproduceerd.

Ten slotte: dat de Toyota RAV4 GR Sport een SUV mag heten, blijkt ook uit het feit dat het onderstel is aangepast. Toyota zegt dat hierdoor de wegligging nog beter is en de rijervaring dynamisch, lees sportief. De term Sport Utility Vehicle is in dit geval dus niet uit de lucht gegrepen. Nu alleen nog een paar nachtjes slapen tot eind dit jaar.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noemt zichzelf geen ‘petrolhead’, want er is meer in het leven. Kan dus niet alle interne codes van automodellen opdreunen. Uitzondering is F56, de modelcode van de derde generatie Mini Cooper waar hij momenteel in rijdt. Heeft sinds 2007 ook een eerste generatie Mazda MX-5. Eerst als dagelijks vervoer, maar inmiddels genietend van zijn pensioen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties