Drie voordelen en drie nadelen van de elektrische Dacia Spring

Drie voordelen en drie nadelen van de elektrische Dacia Spring

Inclusief de aanschafsubsidie van 3350 euro die je bij de koop (of het private-leasen) van een elektrische auto kunt aanvragen, is de Dacia Spring voor 15.200 euro al van jou. Met een dergelijk bedrag is de elektrische Roemeen zelfs een van de goedkoopste auto’s van Nederland. En dat heeft zijn voordelen en nadelen ...

De eerste kennismaking met de Dacia Spring is een ontnuchterende ervaring. Alsof je terug bent gekeerd in de tijd. De stoel is zo plat als een aardappelkist, je zit schouder-tegen-deurstijl, je moet zoeken naar de knoppen van de raambediening (in de middenconsole) en de grafische kwaliteit van het multimediasysteem is als de Nintendo Game Boy uit je jeugd. 

Ook door zijn rijgedrag waan je je in een stadsauto uit de vroege jaren negentig. In de vederlichte besturing zit geen enkel gevoel en op de snelweg waait de smalle Spring zelfs bij windkracht 2 al makkelijk uit het spoor. Dat is wennen. De hopeloze resultaten die Euro NCAP na botsproeven heeft gepubliceerd over de Spring, dragen niet bij aan het gevoel van veiligheid.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Dacia Spring in de stad als een vis in het water

Kom je in de stad, dan voelt de Spring zich als een vis in het water. Door zijn compacte afmetingen en gemakkelijke bediening, schiet hij als een vlieg door het verkeer. De Spring heeft een draaicirkel van slechts 9,5 meter, en als het verkeerslicht op groen springt, is hij sterk genoeg om gelijk een voorsprong te pakken. Maar welke voor- en nadelen kwamen we nog meer tegen?

Drie voordelen en drie nadelen van de elektrische Dacia Spring

+ Voordeel 1: zoveel als je nodig hebt en meer niet

Het leven in de Dacia Spring is eenvoudig. De bediening roept geen enkele vragen op. Alle noodzakelijke zaken zijn aanwezig. Maar meer ook niet.

Drie voordelen en drie nadelen van de elektrische Dacia Spring

+ Voordeel 2: als vlotte stadsauto is de Dacia ideaal

Als vlotte stadsauto is de elektrische Dacia echt ideaal. Je prikt het smalle, hoge wagentje overal tussendoor en de draaicirkel bedraagt slecht 9,5 meter.

Drie voordelen en drie nadelen van de elektrische Dacia Spring

+ Voordeel 3: gemakkelijke verbinding met je telefoon

Met het knopje rechts leg je een online verbinding met je smartphone, zodat je de My Dacia-app kunt gebruiken. Ja, de Dacia Spring heeft een app!

Drie voordelen en drie nadelen van de elektrische Dacia Spring

- Nadeel 1: de binnenruimte is helaas beperkt

De Dacia Spring is klein, en dat betekent dat je als lange bestuurder automatisch stevig met je schouder tegen de B-stijl aan zit. En ook tegen de persoon op de passagiersstoel.

Drie voordelen en drie nadelen van de elektrische Dacia Spring

- Nadeel 2: je ziet te weinig in de buitenspiegels

Het verstelbereik van de elektrisch bediende buitenspiegels is te klein. Een derde van het zicht naar achteren wordt opgevuld door de auto zelf.

Drie voordelen en drie nadelen van de elektrische Dacia Spring

- Nadeel 3: de handbediende airco kan het niet aan

De capaciteit van de handbediende airco is ondermaats. Ook met de ventilator op volle toeren, blijven de ruiten heel lang beslagen.

De elektrische Dacia Spring rijd je voor een vast, laag bedrag per maand via private lease. Kijk voor de beste aanbiedingen voor de Dacia Spring private lease op onze private lease pagina.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Igor Stuifzand
Door Igor Stuifzand

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties