Nieuws

Skoda Enyaq Coupé iV nóg gestroomlijnder dan Toyota Prius en Tesla Model X

Skoda Enyaq Coupé iV gestroomlijnder dan Toyota Prius en Tesla Model

De op maandag onthulde Skoda Enyaq Coupé iV is gestroomlijnder dan de gewone Enyaq iV. Het scheelt best veel! De schuin aflopende daklijn geeft de elektrische suv van Skoda zelfs een lagere Cw-waarde dan de Toyota Prius en de Tesla Model Y.

Skoda pocht dat de Enyaq Coupé iV gestroomlijnder is dan de gewone Enyaq iV en dus verder komt op een acculading stroom. De reguliere Skoda Enyaq iV 80 heeft een WLTP-actieradius van 537 kilometer. Dezelfde uitvoering als coupé komt op papier 8 kilometer verder.

Cw-waarde van 0,234 voor Enyaq Coupé iV

Hoe gestroomlijnd een auto is, wordt uitgedrukt in de weerstandscoëfficiënt of Cw-waarde. Die daalde bij de Enyaq Coupé iV van 0,257 (gewone Enyaq iV) naar 0,234. Dat lijkt misschien een klein verschil, maar het is een big deal dat zijn Cw-waarde onder de 0,24 uitkomt.

Skoda Enyaq Coupé iV nóg gestroomlijnder dan Toyota Prius en Tesla Model
Skoda Enyaq Coupé iV nóg gestroomlijnder dan Toyota Prius en Tesla Model
Skoda Enyaq Coupé iV nóg gestroomlijnder dan Toyota Prius en Tesla Model

Dat betekent dat Skoda’s grote elektrische suv met coupé-achtige daklijn gemakkelijker door de lucht snijdt dan de Toyota Prius (0,24) en de Tesla Model X (0,24). Hij verslaat ook de druppelvormige Honda Insight en Hyundai Ioniq.

Skoda Enyaq Coupé iV komt 8 kilometer verder

We zijn een beetje verbaasd dat het rijbereik van de Enyaq Coupé iV maar 8 kilometer groter uitvalt. Van 537 naar 545 kilometer is een toename van slechts 1,5 procent. Elke kilometer is welkom, maar het zet je aan het denken waarom de Toyota Prius eruitziet zoals hij eruitziet. In ruil voor een fractie hoger brandstofverbruik, hadden de ontwerpers van Toyota een móóie auto kunnen tekenen. Dat is de ontwerpers van Skoda wel gelukt.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot.

Zoeken

Merk- & modeldossiers