Nieuws

De 6 goedkoopte auto's met minstens 300 pk

De 6 goedkoopte auto's met minstens 300 pk

Onlangs reden we met de Volkswagen T-Roc R. Een hoogst vermakelijke compacte crossover met 300 pk. De prijs was even slikken: die gaat richting de 55.000 euro! Toch is de T-Roc R in Nederland de goedkoopste auto met zoveel power. Welke 5 concurrenten blijven nog meer onder de 60.000 euro?

1. Volkswagen T-Roc R (300 pk)

De 6 goedkoopte auto's met minstens 300 pk

Met zijn prijs van 54.515 euro is de Volkswagen T-Roc R 2.0 TSI zoals gezegd de goedkoopste van dit lijstje. Hij heeft de aandrijflijn van de Volkswagen Golf R (61.995 euro), maar die is nog gebaseerd op de Golf 7. Van de Golf 8 komt ook een R-versie. Wanneer die nieuwe opper-Golf zijn intrede doet, is nog onbekend. De T-Roc R wordt standaard geleverd met een zeventraps DSG én met een high performance-remsysteem. Bij de huidige Golf R moet je voor die extra bijtgrage remmen fors bijbetalen. Als je een écht vette  T-Roc R wilt, moet je er eigenlijk de optionele brulpijpen van Akrapovic bij bestellen. En de 19-inch wielen - die staan net iets stoerder dan de standaard 18-inchers. In totaal kom je dan op 58.685 euro. Maar goed, da's nog altijd minder dan 60 mille. En er staan een honderdsprint van 4,8 tellen, een top van 250 km/h en een ongelooflijk goede wegligging tegenover.

2. Renault Mégane R.S. 300 Trophy (300 pk)

De 6 goedkoopte auto's met minstens 300 pk

Instappen in de Renault Mégane R.S. Trophy kan voor 55.540 euro. De flamboyante Fransman heeft net als de T-Roc R 300 pk. Alleen haalt-ie zijn power uit een cilinderinhoud van slechts 1,8 liter. Bovendien brengt hij alle vermogen via alleen de voorwielen op het wegdek. Voor het schakelen kun je kiezen uit een handgeschakelde zesbak of een zeventraps transmissie met dubbele koppeling. Hoewel de snelle Mégane zo'n 70 kg lichter is dan de T-Roc R, sprint hij minder snel. Hij doet er bijna een seconde langer over om vanuit stilstand op 100 km/h te komen (5,7 s). Daarentegen heeft-ie een hogere topsnelheid (260 km/h). Knappe jongen, trouwens, die de Mégane R.S. met z'n T-Roc R op een bochtig traject weet bij te houden. De Renault gaat met zijn spijkerharde Cup-chassis namelijk snaarstrak de hoek om.

3. Mini Clubman en Countryman John Cooper Works (306 pk)

De 6 goedkoopte auto's met minstens 300 pk

De Mini Clubman John Cooper Works draagt een prijskaartje van 55.890 euro. Voor die 350 euro extra ten opzichte van de Mégane R.S. krijg je 6 pk meer. Die zie je terug in de tijd waarmee de Mini naar de 100 km/h knalt. Die bedraagt 4,9 seconden - toch nog een tiende trager dan de Volkswagen T-Roc R. De John Cooper Works-modellen van Mini zijn standaard voorzien van vierwielaandrijving en een achttraps automaat. Die laatste is uitgerust met een lanceerfunctie. Met schakelflippers achter het stuur kun je die zelf bedienen. In die zin lijkt hij sterk op de T-Roc R. Gaat je voorkeur uit naar een SUV-achtige? Dan kun je voor 58.390 euro bij de Mini Countryman JCW terecht. Die heeft dezelfde aandrijflijn, maar is door zijn minder gunstige stroomlijn iets minder snel.

4. Volvo XC40 Recharge P8 (408 pk)

De 6 goedkoopte auto's met minstens 300 pk

Ook Volvo heeft binnenkort een compacte SUV met meer dan 300 pk in het gamma. Wat heet: de elektrische Volvo XC40 Recharge P8 krijgt zelfs 408 pk! Het koppel van 660 Nm is zo mogelijk nog indrukwekkender. Desondanks is de Zweed niet sneller op de honderdsprint dan de T-Roc R. Net als de Mini Clubman hierboven moet hij 0,1 seconde op de Volkswagen toegeven. Dat is waarschijnlijk een gewichtskwestie. Als elektrische auto zeult hij nu eenmaal veel kilo's aan accu's met zich mee. Met zijn afgeregelde topsnelheid van 180 km/h - dat is vanaf 2020 beleid bij Volvo - is de XC40 Recharge geen concurrentie voor de bovengenoemde concurrenten. Vanwege de vanafprijs van 59.900 euro en zijn gunstige leasekosten voorspellen we hem desondanks een gouden toekomst.

5. Tesla Model 3 Long Range AWD (346 pk)

De 6 goedkoopte auto's met minstens 300 pk

Ook de nummer 5 is een volledig elektrische auto: de inmiddels zeer succesvolle Tesla Model 3. Daarvan kost de Long Range AWD-versie 58.980 euro. Hij heeft minder vermogen dan de eveneens elektrische Volvo XC40: 346 pk.  Toch is hij sneller. De standaardsprint is in een duizelingwekkende 4,6 tellen achter de rug en ook de topsnelheid van 233 km/h is ruim voldoende. Maar op de autobahn houdt hij de fossiele concurrentie dus niet bij. Kun je dat als Tesla-fanboy niet verkroppen? Dan moet je minimaal 64.580 euro uitgeven aan de Model 3 Performance. Die haalt wel 'gewoon' 250 km/h en sprint in slechts 3,7 seconden naar 100 km/h. En denk niet dat zo'n Model 3 alleen maar hard rechtuit wil. Ook met bochten weet de compacte Tesla verbazingwekkend goed raad.

6. Honda Civic Type R (320 pk)

De 6 goedkoopte auto's met minstens 300 pk

Op nummer 6 vinden we de wildebras van het stel, en niet alleen qua looks. Met een vanafprijs van 59.330 euro is de Honda Civic Type R de duurste van de goedkoopste 300 pk-machines. Daar staat tegenover dat de Japanner het grootste spoiler-oppervlak voor het geld biedt. En ook toen de luchthappers werden uitgedeeld, stond de rappe Jap vooraan in de rij. Anders dan de eerste generaties Type R heeft de huidige een turbomotor. Toch komt de volledige ijsberg aan vermogen (320 pk) pas boven wanneer je het toerental tot 5000 à 7000 tpm opjaagt. De gasrespons is direct, maar goed te doseren. Zo geeft de handgeschakelde voorwielaandrijver je nooit het gevoel dat hij er met jou vandoor gaat, in plaats van andersom. Door zijn messcherpe besturing, het gunstige gewicht (1380 kg) en zijn wat rauwe karakter, komt de Civic heel dicht in de buurt van een echte sportwagen. Toch is z'n honderdsprint (5,8 s) niet overdreven snel. Op topsnelheid (272 km/h) laat hij daarentegen iedereen zijn achtervleugel zien! Brute bak!

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s.

Zoeken

Merk- & modeldossiers