Volledig elektrische Volvo XC40 is Tesla Model Y voor
In Los Angeles heeft Volvo zijn eerste volledig elektrische model onthuld: de Volvo XC40 Recharge. Met een redelijk scherpe prijs en een serieuze actieradius kon de elektrische Volvo XC40 wel eens een verkoopknaller worden. Temeer omdat hij waarschijnlijk eerder in de showroom staat dan de Tesla Model Y.
De Volvo XC40 Recharge is de eerste volledig elektrische Volvo en betekent een belangrijke stap in de elektrificatie van het Volvo-gamma. Volvo heeft aangekondigd de productie van zijn geëlektrificeerde modellen de komende jaren te verdrievoudigen. De Zweedse fabrikant verwacht dat 20 procent van de verkochte Volvo's volgend jaar een plug-in hybride aandrijflijn heeft.
Twee elektromotoren
Maar de Volvo XC40 Recharge gaat dus een stap verder en is volledig elektrisch. De auto is vanaf begin volgend jaar te bestellen en staat waarschijnlijk eerder in de showroom dan de compacte SUV van Tesla, de Model Y.
“Dankzij de twee elektromotoren bedraagt het vermogen 408 pk”
Het introductiemodel van de elektrische Volvo XC40 krijgt de toevoeging P8, waarvan de P staat voor Pure en de 8 de vermogensversie aangeeft. Omdat Volvo heeft aangekondigd dat er ook een P4 komt, concluderen we dat de introductieversie de krachtigste aandrijflijn heeft. De specificaties van de Volvo XC40 P8 Recharge zijn inderdaad niet mis. Die zijn te danken aan twee even krachtige elektromotoren, waarvan één de vooras, en één de achteras aandrijft. De elektrische Volvo XC40 is is de P8-versie dus altijd een vierwielaangedreven auto.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.
XC40 Recharge P8 met 408 pk
Dankzij de twee elektromotoren bedraagt het vermogen 408 pk en met het koppel van 660 Nm is ook al niets mis. Die indrukwekkende power zien we terug in de sprint van 0 tot 100 km/h: die is in 4,9 seconden gepiept. Hoe hard-ie kan? Vast best hard, maar zoals alle in 2020 afgeleverde Volvo's, krijgt de XC40 Recharge een begrensde topsnelheid van 180 km/h.
Kan de elektrische XC40 een caravan trekken?
Gelukkig kun je het beschikbare vermogen en koppel wel gebruiken om je tandemasser bergop te sleuren. Want de elektrische Volvo XC40 mag een geremde aanhanger van maximaal 1500 kilo trekken. Hoeveel er onder die omstandigheden van de opgegeven actieradius van 'meer dan 400 kilometer' overblijft, durven we niet te zeggen. Hoe dan ook is het opladen van de XC40 Recharge zo gepiept. Althans, als je het accupakket niet helemaal laat leeglopen en vervolgens tot maximaal 80 procent oplaadt. In dat geval kost het niet meer dan 40 minuten.
“Het opladen van de Volvo XC40 Recharge is zo gepiept”
Scherpe vanafprijs
Gezien de specificaties van de Volvo XC40 P8 Recharge vinden we de vanafprijs van 59.900 euro scherp. Alleen moeten de fans dus nog tot begin 2020 jaar wachten voordat ze er eentje kunnen bestellen. Pikant is dat de Polestar 2, die eveneens voor volgend jaar op het programma staat, exact 100 euro minder gaat kosten. En kijkend naar de specificaties, heeft dit elektrische zustermodel van de XC40 Recharge exact dezelfde aandrijflijn.
Vraag is welke auto er in de strijd om de gunst van de consument met de hoofdprijs vandoor gaat. De SUV met het Volvo-logo, of de hoog op de wielen staande sedanachtige coupé-crossover van het elektrische Chinese premiummerk Polestar ... Als een volledig elektrische XC40 je nog te ver gaat, kun je nu trouwens al kiezen voor de plug-in hybride XC40 T5 Twin Engine.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.