Nieuws

Waarom de Mercedes-AMG A 45 en CLA 45 compacte supersportwagens zijn

Waarom de Mercedes-AMG A 45 en CLA A 45 compacte supersportwagens zijn

Mercedes-AMG noemt de nieuwe A 45 en CLA 45 een "supersportwagen in de compacte klasse". Dat klinkt als hyperbool, maar is niet eens zo gek als je bedenkt dat de A 45 S in dezelfde tijd naar 100 km/h sprint als de Ferrari F40, Koenigsegg CCR en Lamborghini Gallardo Superleggera.

De nieuwe gifkikker van Mercedes-AMG is er gelijk in vier smaken: als A 45, A 45 S, CLA 45 en CLA 45 S. Allemaal worden ze aangedreven door een 2,0 liter turbomotor, die in de 45-modellen 387 pk en 480 Nm levert en het in de 45 S-uitvoeringen tot 421 pk en 500 Nm schopt.

Vierwielaandrijving

Die indrukwekkende kracht gaat natuurlijk niet naar de voorwielen alleen, maar wordt via een achttraps automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving aan het asfalt gebracht. Het resultaat is een standaardsprint die door de A 45 S in 3,9 seconden geklaard kan worden.

Hogere topsnelheid

De 'gewone' A 45 moet daar 0,1 seconde op toegeven en heeft ook een lagere topsnelheid. Bij 250 km/h grijpt de elektronische begrenzer in, al laat die de teugels tot 270 km/h vieren als het optionele AMG Driver's Package wordt besteld. De S-modellen halen die topsnelheid standaard.

Rokende banden

Afgekeken van de Ford Focus RS is de driftmodus die Mercedes-AMG op de A45 S en CLA 45 S levert. De rijstand zorgt ervoor dat al de aandrijfkrachten naar de achteras gaan, waar een sperdifferentieel is gemonteerd. Op de 45-modellen (dus zonder S) is de driftmodus optioneel.

Power domes

Over het uiterlijk van de auto's kunnen we kort zijn. Dat volgt de lijn die met de vorige generatie is ingezet: ietwat dissonante spoiler op het dak van de hatchback, motorkap met prominente 'power domes', uitgeklopte wielkasten, vier uitlaatpijpen en grote lichtmetalen wielen.

Maatje groter

Er zijn verschillen tussen de 45- en 45 S-modellen. Zo staan die eerste op 18 inch lichtmetaal, met daarachter grijze remklauwen. De wielen onder de S zijn een maat groter en 'verbergen' rode klauwen. Ook zijn de uitlaatpijpen van de S iets groter dan die van de non-S (8,2 tegenover 9,0 cm).

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Waarom de Mercedes-AMG A 45 en CLA A 45 compacte supersportwagens zijn
Waarom de Mercedes-AMG A 45 en CLA A 45 compacte supersportwagens zijn
Waarom de Mercedes-AMG A 45 en CLA A 45 compacte supersportwagens zijn
Waarom de Mercedes-AMG A 45 en CLA A 45 compacte supersportwagens zijn
Waarom de Mercedes-AMG A 45 en CLA A 45 compacte supersportwagens zijn
Waarom de Mercedes-AMG A 45 en CLA A 45 compacte supersportwagens zijn
Waarom de Mercedes-AMG A 45 en CLA A 45 compacte supersportwagens zijn
Waarom de Mercedes-AMG A 45 en CLA A 45 compacte supersportwagens zijn
Waarom de Mercedes-AMG A 45 en CLA A 45 compacte supersportwagens zijn
Waarom de Mercedes-AMG A 45 en CLA A 45 compacte supersportwagens zijn
Waarom de Mercedes-AMG A 45 en CLA A 45 compacte supersportwagens zijn
Waarom de Mercedes-AMG A 45 en CLA A 45 compacte supersportwagens zijn
Waarom de Mercedes-AMG A 45 en CLA A 45 compacte supersportwagens zijn
Waarom de Mercedes-AMG A 45 en CLA A 45 compacte supersportwagens zijn
Redactie
Door Redactie

Zoeken