Pittige 1.2 Turbo voor Peugeot

Peugeot heeft al een kleine, 1.2 liter driecilinder in z’n leveringsgamma. Die VTi-benzinekrachtbron is te krijgen in de 208 en 308, telkens met 82 pk, en moet de lucht zelf naar binnen harken. Maar er komt een versie die daarvoor de hulp van een turbo inschakelt. Volgend voorjaar gaat dat blok in productie en de specificaties zijn nu al vrijgegeven.

Peugeot´s nieuwe en zogenoemde 1.2 e-THP zal beschikbaar zijn met twee vermogensafgiftes, beide voldoende krachtig om zich als alternatief voor Ford’s 1.0 liter Ecoboost en de 0.9 TCe van Renault op te werpen. De lichtste configuratie kan maximaal 110 pk opwekken, de sterkste 20 pk meer. Die laatste betekent ook meteen het einde van de 1.6 liter viercilinder-turbomotor in de vermogensvariant van 125 pk. De overige versies daarvan – tot 270 pk in de RCZ R – blijven wel op het palet prijken.

20% bijtelling
Wie hoopt dat de Peugeots met pittige 1.2 e-THP in aanmerking komen voor een zeer lage bijtelling moeten we helaas teleurstellen. In 208 blaast de 110 pk-versie gemiddeld 105 gram CO2 per kilometer de wereld in, wat per 1 januari 2014 ver verwijderd is van de ondergrens van de 14%-benzineklasse (89 g/km). Een bijtelling van 20% zit er wel in, alsook voor de 308 1.2 e-THP. Die stoot namelijk gemiddeld maar 2 g/km meer uit. De aangescherpte CO2-grenzen die gelden na de jaarwisseling maken het de auto-industrie ook wel bijzonder lastig om nog een 14-procenter voort te brengen met een benzinemotor aan boord.
Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties