Mercedes E Coupé
Na twaalf jaar trouwe dienst neemt de Mercedes-Benz CLK afscheid. Jarenlang was de Coupé de keus voor comfortabel en stijlvol flaneren. Das Haus laat het model herleven middels een oude naam, de E-klasse Coupé. Kan deze tweedeurs GT de strijd tegen de Audi A5 Coupé en BMW 3-serie Coupé weer aan?
Het was al die tijd makkelijk kiezen voor de consument. De keuze voor een dikke coupé was meestal tussen de BMW 3-serie Coupé of de Mercedes CLK. Voor sportieve aspiraties moest de BMW-dealer bezocht worden en voor comfort stapte je bij de Mercedes-dealer over de drempel. Simpel. Tegenwoordig is het niet meer zo makkelijk. Audi heeft de A5 Coupé, Infiniti doet mee met de G-Coupé en zelfs Italië snoept mee met de Alfa Romeo Brera. En als je rationeel kijkt zou zelfs de Porsche Cayman als een concurrent beschouwd kunnen worden. Ook al is deze tweezitter qua karakter totaal anders, qua prijs matcht hij redelijk.
Mercedes-Benz 220 S Coupé
Terug naar Mercedes. Het merk schrapte de benaming CLK om haar gamma te vereenvoudigen. Niet vanwege een imagoprobleem met de CLK. Daar was immers niets mis mee. De E-klasse Coupé staat in principe voor precies hetzelfde. Al sinds 1956 begon Mercedes met de 220 S Coupé aan een lange geschiedenis met GT (Gran Turismo) modellen. Het idee achter deze modellen stond bij Mercedes altijd in het teken van elegant voorkomen en stijlvol reizen. Dat komt ook bij de jongste creatie terug. De lange Coupé ziet er met zijn geknepen (dubbele) ogen slank en sportief uit. Dit is mede te danken aan het toegevoegde AMG-pakket ( € 4.214,-). Het pakket zorgt voor een nog scherpere belijning die afgewisseld wordt door de ronde heupen. Maar ook zonder het AMG-pakket blijft de Coupé een dynamische en schitterende verschijning. Leuk detail is de hoekige lijn in het midden van het exterieur. Die begint aan de voorzijde van de auto en loopt via het interieur naar de achterzijde. Net als de CLK mag de E Coupé gerust stijlvol genoemd worden.
Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!
Soepele, maar trage automaat
Door de benaming van de nieuwe Coupé is de band met de E-klasse al direct duidelijk. Het exterieur laat er evenmin een twijfel over bestaan en zelfs het interieur lijkt gelijk te zijn aan de vierdeurs variant. Dit is echter gezichtsbedrog, want het dashboard is grotendeels herzien. Het is vooral goed te zien aan de ventilatieroosters. Geven die in de Limousine een vrolijke lach weer, die in de Coupé kijken ´bozer´. De sierstrip is verder naar beneden gepositioneerd en de zeventrapsautomaat is weer naar de middenconsole verplaatst. Dit allemaal om de sportieve aspiraties van de Coupé extra te belichten. Het driespaaks stuurwiel onderstreept dit nog eens. Het stuur ligt heerlijk in de hand en ziet er goed uit. Helemaal wanneer het met nappaleder bekleed is.
Ruimteaanbod beperkt
De E-Klasse Coupé biedt plek aan vier personen. Via het Easy Entry-systeem moeten de twee achterpassagiers zich een weg banen naar achteren. De stoelen klappen en schuiven deels naar voren wat de instap vergemakkelijkt. Het systeem klinkt handig, maar werkt in de praktijk niet heel gemakkelijk en bovendien traag. Eenmaal achterin is het niet slecht toeven, mits je korter dan 1.85 meter lang bent. Dan wordt het behelpen met de hoofd- en beenruimte. De hoofdruimte is helaas voorzien sowieso beperkt, mede door het optionele panoramadak ( € 2.226,-). Het glazen dak zorgt echter wel voor een ruimtelijk gevoel. Een gevoel dat al sterk aanwezig was door het ontbreken van de B-stijl. Cruisen met de ramen naar beneden en het dak open zorgt hierdoor voor veel genot . Toch noteren we een slordig minpuntje bij de zijruiten. De achterste twee gaan volautomatisch naar beneden, maar voor de weg terug moet de bestuurder de handen aan de knoppen houden.
Goede mix comfort en sportiviteit
De E-klasse Coupé blijkt tijdens het rijden een ware GT te zijn. Dankzij het standaard Agility Control weet Mercedes een goede mix te vinden tussen comfort en sportiviteit. Het onderstel met selectief dempingsysteem past zich voortdurend aan de conditie van het wegdek en de rijstijl aan. Comfort voert ten alle tijden de boventoom. ‘Onze’ testauto is uitgerust met het sportonderstel die middels een druk op de knop een stukje stugger geveerd wordt. Verwacht geen wereld van verschil, het effect is slechts licht voelbaar. Van een echt sportief karakter is geen sprake. De besturing blijkt niet messcherp en het rijplezier blijft ver achter bij die van een BMW 3-serie Coupé. Deze voelt een stuk lichtvoetiger aan en is meer geschikt voor het snelle bochtenwerk. De kont van de Mercedes voelt daarentegen juist zwaar aan en komt relatief snel om (indien gewenst). Het aanwezig ESP zorgt er uiteraard voor dat de Coupé prima zijn koers behoud. De Mercedes is duidelijk ontwikkeld voor heerlijk cruisen en daarmee spant hij de kroon.
292 pk en toch efficiënt?
Uiteraard levert Mercedes-Benz de E-klasse Coupé met een heerlijke V8. Past natuurlijk goed bij het karakter van de GT, maar in de praktijk wordt de motor niet vaak aangevinkt op de bestellijst. De keuze voor de E350 CGI is een veel verstandigere. Met 292 pk is hij verre van langzaam. De nul naar honderd sprint legt hij af in 6,3 seconden en hij dendert met gemak door naar de begrensde top van 250 km/h. Desondanks valt het snelheidsgevoel tegen. De ietwat traag reagerende versnellingsbak en het enorm lage geluidsniveau in de auto zijn hier debet aan. Beide minpunten kunnen echter wel gezien worden als plus voor het comfort. De 7G-Tronic schakelt zijdezacht en soepel. Het stille interieur mag het motorgeluid dan wel de mond snoeren, het zorgt voor ongekend veel rust aan boord. De E 350 CGI krijgt van Mercedes het predicaat BlueEFFICIENCY opgeplakt. Zuinig en toch krachtig, aldus Mercedes. Met een gemiddeld verbruik van 8,6 liter over onze testperiode predikt het merk hier geen valse beloften.
Enorme keuze
Op het gebied van technologie is Mercedes altijd goed vertegenwoordigd. Bij de tweedeurs E-klasse is dit niet anders. Standaard is de auto uitgerust met flink aantal airbags die je niet op één hand kunt tellen en meer elektronische veiligheid- en comfortverhogende systemen dan menig andere auto. De optielijst lijkt oneindig. Adaptive Cruise Control, Park Tronic System (PTS), inclusief Advanced Parking Assist, achteruitrij-camera, Media Interface, Harman/Kardon-audiosysteem met navigatie en stembediening, multicontourstoelen en een bluetooth handsfreekit. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de adaptieve bi-xenon verlichting, Keyless-go en de tv-tuner! Je eigen E-klasse Coupé uitzoeken kan een heel avontuur en avonden puzzelen worden. Oh ja, Mercedes levert hem in twaalf kleuren, tien interieurcombinaties en met zes verschillenden type velgen…
Net zoals ‘vroeguh’
Kan de E-klasse Coupé de plek van de CLK overnemen? Kan hij de felle concurrentie aan? Ja en nee. De nieuwe Coupé is fraai gelijnd en biedt een fijn compromis tussen comfort en sportiviteit. De kleine missers zoals de beperkte binnenruimte, het niet automatisch omhoog gaan van de achterste ruiten en gemis van het motorgeluid vergeven wij de Duitser. De Coupé staat net als de ‘oude’ CLK immers voor stijlvol en comfortabel rijden. De concurrentie gaat met hun tweedeurs modellen meer de sportieve kant op en juist op dat gebied kunnen ze de E-klasse Coupé verslaan. Zodoende komen we tot de conclusie dat de keuze gelijk is gebleven als ‘vroeguh’. Wil je met name een comfortabele reisgenoot, dan is een bezoek aan de Mercedes-showroom de moeite waard. Mocht je nadrukkelijk op zoek zijn naar sportiviteit, dan zijn het de beide Duitse concurrenten die de order aannemen.
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.