Eerste review: Opel Grandland X Hybrid4 (2020)

De folder van de Opel Grandland X Hybrid4 leest als een indrukwekkend schoolrapport: 300 pk vermogen en 520 Nm trekkracht, maar ook 0 tot 100 km/h in 6,1 seconden en een elektrisch uithoudingsvermogen van 59 kilometer. Kortom: een grote krul en een ferme handdruk van de meester.

Wat is er opvallend aan de Opel Grandland X Hybrid4 (2020)?

De zwarte motorkap van de Opel Grandland X Hybrid4 maakt de tongen los. Stoer, vindt de een. “Had het schadeherstelbedrijf geen bijpassende blauwe?”, grapt de ander. Het is sowieso opvallend dat-ie altijd van de optielijst moet komen, welke uitvoering je ook kiest. De aandrijflijn van de plug-in hybride Grandland is ook bijzonder: niet één, maar twee elektromotoren assisteren de 1,6-liter benzinemotor. Het resultaat is een inposante 0-tot-100-tijd van 6,1 seconden. Maar de Hybrid4 rolt niet alleen met zijn spierballen: na het opladen van het accupakket (13,2 kWh), rijdt deze Grandland X tot 59 kilometer (WLTP) puur elektrisch. Dit drukt het brandstofverbruik en de uitstoot, en helpt Opel om de Europese CO2-norm van 95 gram te halen.

Wat bevalt er aan de Opel Grandland X Hybrid4 (2020)?

Het is ons niet gelukt om 59 kilometer op een acculading stroom te rijden, maar wel 40 kilometer. Dat zijn echte kilometers, afgelegd op een gevarieerde route met wat energie-intensieve snelwegkilometers. Tijdens die 40 kilometer, biedt de Opel Grandland X Hybrid4 het comfort van een volledig elektrische auto. Het bandengeruis wordt zelfs compleet weg gefilterd. Zodra de verbrandingsmotor bijspringt, horen we wel een zachte brom. Net zo rustgevend als de stille cabine, is het idee dat je altijd 300 pk en 520 Nm tot je beschikking hebt. Ideaal voor snelle inhaalacties en andere gevallen waarin je een gevaarlijke situatie wilt ‘ontvluchten’.

Wat bevalt er niet aan de Opel Grandland X Hybrid4 (2020)?

De besturing is licht en gevoelloos. Daar lijden wel meer SUV’s aan, maar bij de Opel Grandland X Hybrid4 (2020) is het extra jammer. Met 300 pk en 520 Nm is de Grandland X namelijk goed op weg om een leuk en dynamisch rijdende suv te zijn, maar de vage besturing staat dat in de weg. Dat zet ons aan het denken: zijn al die paardenkrachten en newtonmeters dan niet een beetje overbodig? Misschien wel. Misschien kun je beter 6600 euro besparen door te wachten op de gewone Grandland X Hybrid met 225 pk en alleen voorwielaandrijving.

Wanneer komt de Opel Grandland X Hybrid4 en wat is de prijs?

Opel plakt een basisprijs van 49.499 euro op de Grandland X Hybrid4 (2020). De opvallende zwarte motorkap, inclusief een zwart dak en zwarte spiegelkappen, kost dan 899 euro extra. Volgens Opel Nederland staat auto zeer binnenkort bij de dealer. De minder krachtige Grandland X Hybrid kost 42.899 euro en staat op de planning voor ‘voorjaar 2020’. En je kunt hoog of laag springen, die versie wordt niet geleverd met zwarte motorkap. Oh ja: reserveer 399 euro voor een snellere boordlader. Daarmee duurt het opladen niet 4 uur maar 2 uur.

Wat vind ikzelf van de Opel Grandland X Hybrid4 (2020)?

Op de snelweg, met de volledig elektrische rijstand ingeschakeld, verbaas ik me over de stilte aan boord. Er klinkt bijna geen ruis van de wind en de banden door. Goed gedaan, Opel. Ook ligt de Grandland X lekker stevig op de weg en voelen de knoppen en hendels stevig aan. Ik krijg het gevoel met een robuuste auto op pad te zijn. De vormgeving van het dashboard is niet naar mijn smaak: te donker en te zakelijk. En ik kaart het hierboven al aan: de minder krachtige en 6600 euro voordeliger Grandland X Hybrid is voor veel gezinnen waarschijnlijk potig genoeg.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties