Tests

Ferrari 488 GTB neemt het op tegen de Porsche 911 GT2 RS

Ferrari 488 GTB neemt het op tegen de Porsche 911 GT2 RS

Als we van Goodyear de mogelijkheid krijgen om met een Ferrari en een Porsche over Ascari te knallen, denken we geen twee keer na.

Banden worden als saai ervaren. Om het heugelijke nieuws van Goodyear dat hun supersportlijn is vernieuwd op te leuken, nodigden de bandenmannen ons uit voor een middagje testen op een van de meest uitdagende circuits van Europa. En aangezien je een Eagle F1 SuperSport R niet kunt testen op een Opel Mokka X, kozen wij voor een dubbeltest tussen een Ferrari 488 GTB en een Porsche 911 GT2 RS.

Opvallend evenwichtig

Het zijn twee totaal verschillende bolides, de Ferrari en de Porsche. De 488 GTB is een supersportwagen die het als vanzelfsprekend ook super op het circuit doet. De 911 GT2 RS is de meest brute 911 in de lijn. De Duitse sportwagen is geheel toegelegd op het circuit en mag nog net mee de straat op.

Van de openbare weg is echter geen sprake. De test vindt plaats op het circuit en niet op het eerste het beste; Ascari is een van de lastigste circuits van de wereld. Voor de aanleg werden verschillende moeilijke bochten en bochtcombinaties van circuits over de hele wereld achter elkaar gelegd. Een stukje Silverstone, een stukje Spa - van alles een beetje tot een lang lint van uitdagend asfalt.

Hoewel de twee bolides op totaal verschillende wijze zijn opgebouwd, liggen de cijfers dicht bij elkaar. De achtcilinder turbomotor van de Ferrari levert 670 pk en 760 Nm. De Porsche boxermotor heeft twee turbo's en levert 700 pk en 750 Nm. De Porsche weegt 1445 kilo, de Ferrari is zelfs nog wat lichter en weegt 1370 kg. Op papier is de Porsche toch het snelst. Voor de sprint van 0 naar 100 km/h heeft hij 2,8 seconden nodig, de 488 GTB is 0,2 seconde minder snel. Tot slot de topsnelheden. Porsche: 340 km/h. Ferrari 330 km/h. Ze lijken aan elkaar gewaagd.

Doe ons de Porsche maar! Of toch de Ferrari?

We beginnen met de Porsche. Hoewel het nog tamelijk koel is in de ochtend in Zuid Spanje en het asfalt zelfs een tikje vochtig aanvoelt, is de grip van de reusachtige achterbanden indrukwekkend. De Porsche is een echte racewagen. Dat zie je, dat hoor je, maar dat voel je nog meer. Het sturen gaat zo precies dat je hem tot op de millimeter op de randen van het asfalt zet. Elk hobbeltje is voelbaar. De Porsche is razendsnel, maar met alle veiligheidssystemen op non-actief ook agressief. Laat het gas te resoluut los in een bocht en hij zet zijn kont achteloos opzij. Je moet de vaart erin houden.

De Ferrari is vriendelijker, hoewel hij minstens zo hard krijst, schreeuwt en brult. Hij stuurt als een sportwagen, maar laat net een fractie meer ruimte. De zon staat inmiddels wat hoger en de banden hebben geen warming-up meer nodig. Ze grijpen in het asfalt en katapulteren de 488 vooruit. Het gaat snel, razendsnel, maar ook allemaal net wat minder strak als in de Porsche. Let wel: dat is niet per se negatief. De Porsche voelt aan als een die-hard sportwagen, de Ferrari is net wat geciviliseerder.

We hebben nog een lange dag te gaan, waarin we eindeloos mogen blijven rijden. Soms met een fotograaf half hangend uit de auto voor ons, soms alleen op het circuit. Een hele dag om te bepalen welke van de twee sportwagens onze voorkeur heeft. Een ding is zeker: het wordt in dit geval een rode op Goodyears.

Lees het hele verhaal in Auto Review 6

Benieuwd naar het hele verhaal van de Ferrari 488 GTB en de Porsche 911 GT2 RS? Je leest het helemaal in Auto Review 6, de speciale vaderdag / Supercar-editie of in onze supergave Porsche 911-special. Allebei topcadeaus voor vaderdag natuurlijk.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Ferrari 488 GTB neemt het op tegen de Porsche 911 GT2 RS
Ferrari 488 GTB neemt het op tegen de Porsche 911 GT2 RS
Ferrari 488 GTB neemt het op tegen de Porsche 911 GT2 RS
Ferrari 488 GTB neemt het op tegen de Porsche 911 GT2 RS
Redactie
Door Redactie

Zoeken