Inspiratie

Marktplaats: 5 tweedehands volvette SUV's

Marktplaats: 5 tweedehands volvette SUV's

SUV's zijn hot en elk merk wil graag een stukje van de SUV-taart meepikken. Van bijna elk model bestaat tegenwoordig wel een crossover-versie. Maar in deze Marktplaats gaan we terug naar de oorsprong en selecteren een tiental serieus vette Sport Utility Vehicles.

Tegenwoordig worden zelfs de kleinste autootjes tot SUV of crossover gebombardeerd. Plak er een paar kunststof strips op en klaar is Kees. De realiteit is dat ze bij het zien van een diepe modderplas al om hun moeder roepen en zich op een zandpad in no-time vastrijden. Het zijn dan ook geen échte SUV's, maar keurige padvinders die zich voordoen als special forces. Oorspronkelijk was het juist andersom: een SUV was een bijgeschaafde terreinbeul.

Terreinbeulen met bugermanieren

Niet voor niets is de auto die door velen geldt als de eerste SUV ooit, afkomstig van Jeep, de Grand Wagoneer uit 1963. Een model dat de offroad-eigenschappen van de Jeep SJ combineerde met het comfort en de ruimte van een flinke stationwagon. Hij had het SUV-rijk lang alleen. Pas in 1970 kreeg de Grand Wagoneer gezelschap van de Range Rover.

Mercedes G-klasse en Toyota Land Cruiser gaan omgekeerde weg

Mercedes en Toyota deden het anders dan Jeep en Land Rover. Zij duwden hun terreinbeulen steeds verder het SUV-kamp in, door het onderstel te civiliseren en de uitrusting naar een hoger niveau te stuwen.

De opmars van de P.C. Hooft-tractor

Zo'n 20 jaar terug zagen steeds meer fabrikanten brood in het SUV-concept. Zelfs BMW en Porsche gingen overstag. Want van de opwarming van de aarde had nog niemand gehoord en de CO2-taks bestond nog niet. Het regende SUV's, de ene nog extremer dan de andere. De term P.C. Hooft-tractor werd geboren en het imago holde achteruit. Inmiddels zijn veel grote SUV's uit die tijd verworden tot winkeldochters. Als je niet bang bent voor een vette brandstof- en wegenbelastingrekening en politieke correctheid je worst is, dan is zo'n volvette SUV wel iets voor jou.

1. Jeep Grand Cherokee - 2007 - 22.500 euro

Marktplaats: 5 volvette SUV's
Marktplaats: 5 volvette SUV's
Marktplaats: 5 volvette SUV's
Kom, dachten we, laten we beginnen met een van de kleinzonen van oervader Wagoneer. Zo kwamen we bij deze Jeep Grand Cherokee terecht. En we nemen de term 'Grand' uit de modelnaam graag letterlijk. Daarom gingen we niet op zoek naar een exemplaar met zo'n laf zescilinder dieseltje. Nee, we wilden een heuse V8. Stationair staat zo'n goeie ouwe achtcilinder gemoedelijk te roffelen. Maar de 6,1-liter Hemi-V8 van dit Amerikaanse pakhuis heeft een heel ander repertoire in huis. Indien gewenst klinkt-ie als de hellehamer van Donar de dondergod en rammerdebamt-ie 426 ongeblazen pk's de wereld in. Terwijl hij de Jeep Grand Cherokee in 5 tellen naar 100 km/h katapulteert, word jij steeds dieper in de sportstoel gedrukt. Sportstoel? Jazeker, want deze Grote Indiaan is er eentje van de afdeling Street and Racing Technologies. Je kunt hem zien als de voorganger van de Grand Cherokee Trackhawk die momenteel in de Jeep-prijslijst staat. Die is met zijn 710 pk nog een stuk beestachtiger, maar hij kost ook tienmaal zoveel als deze auto. Minpuntje: zo'n twaalf jaar oude bullebak lust een flinke slok. Maar gelukkig neemt-ie genoegen met een goedkope lpg-borrel. Jij blij aan de pomp, alleen jammer dat je er zo vaak staat.

+ Trackhawk avant la lettre

- Tanken moet je hobby zijn

2. Land Rover Range Rover - 2006 - 14.950 euro

Marktplaats: 5 volvette SUV's
Marktplaats: 5 volvette SUV's
Marktplaats: 5 volvette SUV's
Hoewel de ingrediënten van deze Range Rover sterk overeenkomen met die van de Jeep hieboven, is de smaakbeleving heel anders. Zo is het geluid van de supercharged V8 een stuk beschaafder. Maar die motor komt dan ook van Jaguar. Verder heeft Land Rover gekozen voor lichtbeige loungefauteuils in plaats van zwarte sportstoelen. En dat is maar goed ook, want de verwachtingen die de aanwezigheid van de supercharger wekt, worden niet waargemaakt. Hoe dat komt? De gepolijste Brit is een nog grotere kiloknaller dan zijn Amerikaanse tegenstrever. Met een gewicht van bijna 2,6 ton is-ie een kilo of 400 obeser, waardoor de honderdprint 2,5 seconden trager verloopt. Een rechtgeaarde Range Rover-rijder maalt daar niet om. Stoplichtsprintjes zijn ordinair en kinderachtig. Sting zei het al: A Gentleman Will Walk, But Never Run. Indruk maken doet de Range Rover met zijn postuur, zijn chique interieur en zijn luchtgeveerde comfort. En vergis je niet: ook de terreinprestaties van dit Britse kasteel op wielen zijn indrukwekkend. Hij kan door 70 centimeter diepe plassen waden en hellingen zijn niet snel te steil. Of ze nu omhoog of omlaag gaan. Over stijgen en dalen gesproken: in 2021 bereikt dit exemplaar de youngtimerstatus, wat gunstig is voor de prijsontwikkeling. In die zin valt de vraagprijs mee.

+ Uitstraling, in 2021 youngtimer

- Loodzwaar

3. BMW X5 - 2002 - 11.495 euro

Marktplaats: 5 volvette SUV's
Marktplaats: 5 volvette SUV's
Marktplaats: 5 volvette SUV's
Bij de presentatie van de BMW X5 in 2002 noemde BMW de auto hardnekkig Sports Activity Vehicle. Daarmee wilde de Beierse fabrikant benadrukken dat dit niet de zoveelste logge semi-terreinwagen was. In navolging van de Porsche Cayenne diende ook de BMW X5 een hoeder van de sportieve merktradities te worden. Daarnaast moest-ie ook op een onverhard wegdek goed uit de voeten kunnen. Dat eerste bleek uitstekend gelukt. Eigenlijk is dat niet zo vreemd. Want oneerbiedig gezegd is de eerste generatie X5 niet veel meer of minder dan een opgehoogde 5-serie Touring (E39). Als je hem een beetje onder druk zet, blijkt de auto veel lichtvoetiger dan zijn bijna 2100 kilo doet vermoeden. Rechtdoor moet zelfs deze 4.6is zijn meerdere erkennen in de Jeep Grand Cherokee SRT, maar op een bochtig traject danst hij al snel bij de Amerikaan vandaan. Dat is niet alleen te danken aan de heldere besturing, maar ook aan de alerte vijftraps automaat. Een pluspunt van deze specifieke auto is dat hij fiscaal gezien een youngtimer is, zodat je hem voordelig zakelijk kunt rijden. Vraag is echter wat het rijden van X5 voor je imago doet. 'Een dikke oude BMW' heeft nu eenmaal een andersoortige uitstraling dan een Range Rover. En dan zeggen we het netjes ...

+ Fijn rijgedrag, fiscaal aantrekkelijk als zakenauto

- Twijfelachtige uitstraling

4. Audi Q7 - 2009 - 42.900 euro

Marktplaats: 5 volvette SUV's
Marktplaats: 5 volvette SUV's
Marktplaats: 5 volvette SUV's
In hetzelfde jaar dat Al Gore zijn onheilspellende CO2-documentaire An Inconvenient Truth presenteert, stelt Audi de Q7 aan het publiek voor. Maar om good old Al een beetje tegemoet te komen, levert Audi zijn volvette SUV sinds 2009 ook met een dieselmotor. Diesels stoten immers relatief weinig CO2 uit. Alleen werd een vier- of zescilinder BlueMotion-achtig aggregaat ongeschikt geacht. Zo'n imposante SUV moet natuurlijk wel een beetje vlot vooruitkomen. Daarom leek het de Audi-technici wel een goed idee om een heuse V12 in de neus van de Q7 te lepelen. En dan te bedenken dat de dikste Scania het gewoon met een V8 moet doen. Die heeft dan wel een cilinderinhoud van 16 liter, terwijl de Audi een armetierige 6 liter tot zijn beschikking heeft. Het maximum koppel van 1000 newtonmeter bevindt zich wel weer op truckniveau. Het vermogen van 500 pk is evenmin iets om je voor te schamen. Als je met een caravan gaat rijden, moet je opletten dat je het arme ding niet uit elkaar sleurt. En ga je met een paardentrailer op pad, geef Bonfire en Amerigo dan een flinke knollenportie primatourtjes, anders wordt het een enkeltje paardenslager. Deze auto uit 2009 moet nog een stevige prijs opbrengen, maar de positieve kant van de medaille is dat je met een gemiddeld verbruik van 1 op 8,8 goedkoper uit bent dan je benzinecollega's. Totdat de mrb-rekening binnenkomt ...

+ Monsterlijk koppel, relatief gunstig verbruik

- Leuker kun je het niet maken voor de Belastingdienst

5. Toyota Land Cruiser - 2009 - 35.950 euro

Marktplaats: 5 volvette SUV's
Marktplaats: 5 volvette SUV's
Marktplaats: 5 volvette SUV's
'Diesel, bedankt!' Niet zo lang geleden maakte importeur Louwman reclame voor Lexus met deze kreet. En ook bij het aanprijzen van de hybridemodellen van Toyota wordt regelmatig een sneer uitgedeeld naar dieselmotoren. Wij willen de diesel ook graag bedanken. Zeker die van de Toyota Land Cruiser. Overal ter wereld brengt hij ontwikkelingswerkers, artsen en VN-personeel zonder morren naar hun plaats van bestemming. Daarbij maakt het niet uit of die nu in de woestijn, in het oerwoud of in een afgelegen bergdorp ligt. En ook de auto om die dieselmotor heen staat bekend om zijn onverwoestbaarheid. Wat dat betreft verloochenen de latere generaties van de Land Cruiser hun afkomst niet. Ooit was deze Toyota een spartaans werkpaard, maar tegenwoordig beschik je over alle comfort en luxe die je SUV-hartje begeert. En als de diesel onder de motorkap dan ook nog acht cilinders en 286 pk heeft, blijft er weinig te wensen over. Sleur je dagelijks een marktkraam door het land? Heb je regelmatig een auto-ambulance aan de trekhaak? Op de Land Cruiser kun je rekenen. Overal en altijd. Maar vergelijk je hem op detailniveau met auto's als de Audi Q7 of de BMW X5, dan is het qua materialen en raffinement allemaal iets terreinwagen-achtiger. We vergeven het deze trouwe lobbes graag.

+ Onverwoestbaar, lobbes-uitstraling

- Terreinwagengevoel

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s.
Lees meer »

Zoeken