Autotest | Audi Q7 TDI e-tron quattro
Het kan raar lopen. Nog niet zo lang geleden verguisde Jan en alleman de SUV omdat deze nodeloos vernietigend voor het milieu zou zijn. 'We moeten meer aan ons nageslacht denken!' luidde de ideologie. Nu, ruwweg 5 jaar later, is het nota bene diezelfde kolos die in laagste CO2-klasses wordt geschaald. Eén daarvan is de Audi Q7 TDI e-tron quattro. Tsja, hoe ga je dat rectificeren…?
Hoe kan dit?!
Dat het opgegeven fabrieksverbruik van 1,7 l/100 km enkel haalbaar is op de eerste honderd kilometers na elke laadbeurt, weet iedereen met een beetje inzage in hybride-auto's en de daarbij gehanteerde NEDC-testcyclus. Daarna, als de accu's na 56 elektrische kilometers leeg zijn, mag je in je handen knijpen met een verbruik van 1 op 12. Reëel bezien nog best aardig voor een ruimschoots twee ton wegende mastodont met een 258 pk en 600 Nm sterke V6-diesel in het vooronder. Toch wordt hierover gezellig keuvelen met de leden van GroenFront! sterk afgeraden.“Met zulke cijfers kan zelfs de grootste boomknuffelaar thuiskomen. Een bijtelling van 15% doet de rest.”
Niettemin, zolang je de Audi Q7 TDI e-tron, net als vrijwel elke andere plug-in hybride, trouw aan de stekker legt en relatief veel korte ritten maakt, is die surrealistische 1,7 l/100 km wel degelijk haalbaar in werkelijkheid. We adviseren je dan ook dit te doen, ook al kost het telkens een goede nacht aan het stopcontact en nog altijd 2,5 uur aan een snellader. Bovendien heeft fanatiek 'stekkeren' niet alleen een gunstige uitwerking op het milieu en je portemonnee, het draagt het ook bij aan de totale rijbeleving van een hypermoderne full-size SUV als deze Q7.
Hoezo totale rijbeleving?
Wel, volledig geruisloos voortbewegen blijft gewoonweg iets aparts. Zeker als er op de achtergrond allerlei processen gaande zijn (die je kunt volgen via metertjes of specifieke displays) om maar geen kostbare energie in rook op te zien opgaan. Als bestuurder van de Q7 TDI e-tron kan je daar actief aan meehelpen door jezelf te dwingen denkbeeldig vooruit te kijken. Staat er nog een stadsrit gepland? Schakel de hybride-aandrijflijn dan in de Hold-modus, zodat je later nog accu-energie beschikbaar hebt om je wel degelijk menslievend op te stellen. Andere modi zijn EV, Battery Charge en Hybrid, waarbij de auto zelf bepaalt wanneer hij enkel de elektromotor, dieselmotor of beide aanspreekt. Kies verstandig en je doet jezelf en anderen een plezier.Vergeet je dit (wat te begrijpen valt, want de Q7 TDI e-tron rijdt zeer onthaastend), dan heeft de grote Audi het haptische gaspedaal achter de hand. Een tikje tegen je rechterschoenzool geeft aan dat je van het gas afkunt en er voldoende snelheid in de auto zit voor de volgende verkeerssituatie, bijvoorbeeld het naderen van een kruispunt.
“Fanatiek 'stekkeren' heeft niet alleen een gunstige uitwerking op het milieu en je portemonnee, het draagt het ook bij aan de totale rijbeleving van een hypermoderne full-size SUV als deze Q7.”
Nokia Here
Een ander hulpmiddel om zo efficiënt mogelijk te rijden is het groene schoentje in het head-up display. Oplichten betekent van het gas af. En er is nog meer. Wie via de MMI-navigatie de routegeleiding laat lopen kan rekenen op een adaptieve cruise control die rekening houdt met het verloop van de weg, drukke verkeerszones, kruispunten en zelfs eventuele hoogteverschillen. Berg op bijvoorbeeld leveren de elektromotoren meer energie, want bergafwaarts kan er extra gegenereerd worden. Bedank er het Finse Nokia voor, want door haar knappe kaarttechnologie Here is dit mogelijk.Hoe is de Q7 e-tron verder?
Formidabel. Het interieur behoort tot de absolute top in de industrie. De afwerking is zo mooi dat je je afvraagt of het nog beter kan. En de Q7 TDI e-tron is stil, heel stil. Ook als er niet elektrisch wordt gereden. De voortreffelijke isolatie laat de diepe brom van de zescilinder-diesel nauwelijks door. Net als overige rij- en omgevingsgeluiden.Mooi meegenomen is het standaard Virtual Cockpit. Wanneer je dit digitale instrumentarium eenmaal hebt ervaren, wil je eigenlijk niet meer terug naar analoog. Je handen hoeven amper nog van het stuur om eventjes iets op te zoeken. Echter je merkt bij de Q7 e-tron wel dat de omvangrijke informatieverschaffing aan z'n taks zit met diens additionele metertjes. Het is nu al een brij van kleurtjes.
En het rijgedrag?
Ook daarover weinig klagen. In de normale omgang rijdt deze plug-in hybride als iedere andere nieuwe Q7: gerieflijk. Wie het kan bekoren kan de koets zelfs zachtjes laten deinen in de Comfort-modus van de optionele luchtvering. Rijden is dan wel heel ontspannend, ook omdat de besturing veel lichter is dan het immense gewicht en het brede rubber doet vermoeden.Wel nog eventjes over dat gewicht. Dat kan een dingetje zijn. Maar alleen als de auto stevig wordt bereden – en er ook harder geremd moet worden – merk je de extra 365 kilo's van de toch als niet lichte Q7. Dat laatste is dan weer ook meteen z'n vluchtweg. Doordat de Q7 van nature al tegen de twee ton aanschurkt merk je dit sowieso minder sterk dan bij doorsnee auto's. Het is dan ook vooral iets om rekening mee te houden op – laten we zeggen – de Autobahn.
Kopen dus?
Als je in de race bent voor een topklasse-SUV zijn er inderdaad weinig redenen te verzinnen waarom niet. Vrij van concurrentie is 'ie weliswaar niet, maar is de keuze sowieso al gevallen op de Q7, dan moet je wel gek zijn niet voor de Q7 TDI e-tron quattro te gaan. Naast de financiële voordelen, waardoor de prijs, is de plug-in hybride immers ook de krachtigste en meest luxe van het Q7-palet.
Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.