Exotische Spanjaard
We gaan terug naar het jaar 1951! Het jaar waarin Boudewijn I tot koning van België wordt gekroond, in Amerika het proces tegen Julius en Ethel Rosenberg in de omstreden spionagezaak begint en wij voor het eerst konden kennismaken met een televisie-uitzending. 1951 is tevens het geboortejaar van de Pegaso Z-102.
Pegaso is een Spaans merk dat voornamelijk bekendheid verwierf met het produceren van commerciële en militaire voertuigen. Tussen 1951 en 1958 produceerde Pegaso in de voormalige Hispano-Suiza-fabriek, een ander beroemd Spaanse automerk, hun enige auto. Hoeveel er van deze Z-102 daadwerkelijk zijn gebouwd is niet helemaal duidelijk. De productiecijfers schommelen om en nabij de 125 stuks.
Enzo Ferrari
De Pegaso Z-102 was een exotische sportwagen die veel stijlelementen van Italiaanse raspaarden met zich meedroeg. Dat kon eigenlijk niet anders gezien het verleden van oprichter en maker Wifredo Ricart. Ricart was een collega van Enzo Ferrari in de tijd dat ze beiden voor Alfa-Romeo werkten. Het was diezelfde Ferrari die Ricart veelvuldig verachte om zijn complexe en daardoor bijna onmogelijke ingenieurskwaliteiten. Anderen noemen Ricart een zeer intelligente technicus juist vanwege zijn aparte manier van benadering. De Pegaso Z-102 valt met zijn fraaie koetswerk en potentiële techniek waarschijnlijk in die laatste categorie. Niemand had gedacht dat een van origine vrachtwagen- en bussenfabrikant zo’n auto kon neerzetten.
Spaanse ingrediënten
Wat betreft prestaties was de Z-102 tevens in staat om het de bolides uit Maranello erg moeilijk te maken. Dankzij het gebruik van een buizenchassis en de plaatsing van de handgeschakelde 5-versnellingsbak achter het differentieel profiteerde de Z-102 van een laag wagengewicht en ideale gewichtsverhouding. In combinatie met krachtige V8-motoren met cilindervolumes variërend tussen de 2.5 en 4.7 liter stond de Z-102 garant voor geweldige prestaties. De slagvolumes stegen snel, zo ook het motorvermogen. De 2.8 liter V8 leverde 250 pk en wist een topsnelheid van 225 km/h te behalen. Ongekend hoog voor auto’s uit die tijd. De Pegaso Z-102 behoorde toentertijd dan ook tot de snelste sportwagens ter wereld.
Z-103
Van de Z-102 verschenen verschillende carrosserievarianten, zoals een coupé en een cabriolet. De ‘Thrill’ met z’n karakteristieke stijlelementen is daarvan de bekendste en wordt tevens gezien als de mooiste. Het koetswerk van deze beauty werd getekend door Carrozzeria Touring, de coachbuilder die verantwoordelijk was voor bijna alle Z-102’s. Omdat tijdens de fabricage van de Z-102 kosten nog moeite werden bespaard om een uitstekend product neer te zetten en de auto’s daardoor alles behalve scherp geprijsd waren kwam Pegaso in de financiële problemen. Een vereenvoudigde en goedkopere versie van de Z-102 moest voor een ommekeer zorgen. Maar deze zogeheten Z-103 bleek niet de redding te zijn. Slechts een handvol Z-103’s rolden er van de band. In 1958 stopte de productie van de Z-102 en ging Pegaso zich weer volledig richten op hun commerciële bedrijfstak.
Foto: Supercars.net/privé
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.