Kijk er niet raar van op als je straks ongevraagd reclame krijgt te zien in je Tesla

Kijk er niet raar van op als je binnenkort reclame krijgt in je Tesla

De nieuwste software-update van Tesla bevat iets opmerkelijks: promotie voor de nieuwe Disney-film Tron: Ares. Wat begint als een speelse verwijzing, zou zomaar het startschot kunnen zijn voor een toekomst waarin advertenties ook de auto binnendringen.

Van gimmick naar promotie

Denk aan Ludicrous Mode (Spaceballs), de ‘Mad Max’-instelling of de Lotus Esprit-duikboot uit de James Bond-film The Spy Who Loved Me, die je in het menu als voertuigweergave kunt kiezen. Het zijn knipogen naar iconische films, bedoeld om wat humor en persoonlijkheid toe te voegen aan het merk.

Maar de Tron-integratie voelt anders: dit keer gaat het niet om een grap, maar om échte promotie van een film die nu in de bioscoop is te zien. De verkeersvisualisatie op het centrale scherm is tijdelijk vervangen door de lichtfietsen uit Tron, inclusief sfeervolle rode verlichting en aangepaste geluiden.

Kijk er niet raar van op als je binnenkort reclame krijgt in je Tesla
Kijk er niet raar van op als je binnenkort reclame krijgt in je Tesla
Tip
Ontvang tijdelijk tot 50% korting op een Auto Review abonnement
Ontvang tijdelijk tot 50% korting op een Auto Review abonnement

Elke maand op je deurmat: unieke autotests, diepgaande vergelijkingen en sfeervolle reportages

Een reclame of niet?

Officieel noemt Tesla het geen advertentie, maar een tijdelijke samenwerking met Disney. Toch ervaren veel gebruikers het anders. Op fora en sociale media klinkt kritiek: men vreest dat dit de eerste stap is richting betaalde promoties in de auto. Als Tesla nu al promotie voor een film toont, wat weerhoudt het merk er dan nog van om straks ook echte reclame te laten zien?

Meer lezen? Schrijf je in voor onze gratis wekelijkse nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

De auto als advertentieplatform

De komst van softwaregedreven auto’s maakt dit soort experimenten mogelijk. Merken als Mercedes en BMW bieden al uitgebreide infotainmentsystemen aan, maar Tesla loopt voorop met over-the-air updates die nieuwe functies toevoegen. Daarmee wordt de auto een scherm dat continu aanpasbaar is – en dus ook te koop als advertentieruimte.

Wat komt hierna?

De Tron-samenwerking voelt nog onschuldig, maar zet wel een trend in gang. Vandaag is het een Disney-film, morgen kan het een fastfoodketen of een streamingdienst zijn die jouw dashboard wil veroveren. Tesla heeft altijd voorop gelopen in innovatie, maar de vraag is of het merk nu niet te ver doorschiet.

Tip
De buitengewoon ruime ID.7 Tourer
De buitengewoon ruime ID.7 Tourer

Buitengewoon veel ruimte en een enorm rijbereik. De elektrische Volkswagen ID.7 Tourer. Alleen dit jaar nog 17% bijtelling.

Shane Jebbink
Door Shane Jebbink

Kon als kleine jongen geen straat doorlopen zonder van iedere auto de modelnaam te noemen. Maakt er in zijn vrije tijd een sport van om alle occassionwebsites af te speuren naar de perfecte auto, om vervolgens even later met een compleet ander model op de proppen te komen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties