Er is nog subsidie voor 0 tweedehands elektrische auto’s (update: de pot is leeg)
Als je een tweedehandse elektrische auto’s wilt kopen en daarbij 2000 euro aan SEPP-subsidie denkt op te strijken, dan ben je nu te laat. De subsidiepot voor gebruikte EV's is helemaal leeg.
Afgelopen dinsdag waarschuwden we dat er nog maar 538.173 euro in de subsidiepot zat. Aangezien de hoogte van de subsidie per aanvraag 2000 euro bedroeg, konden toen nog 269 autokopers een financieel duwtje in de rug krijgen. Die hebben zich gemeld en nu is de subsidiepot voor gebruikte EV's is helemaal leeg.
Vol tot leeg in 190 dagen
Het totale budget van 29.400.000 euro was genoeg om 14.700 auto’s te sponsoren. Met 9 januari als startdatum en 17 juli als einddatum, zijn er in totaal 190 dagen verstreken. Dat is een gemiddelde van 77 subsidieaanvragen per dag.
Als je een nieuwe EV overweegt, hoef je geen haast te maken. Het totale subsidiebudget is groter (58 miljoen) en daarvan is nog maar de helft verleend.
Hoe werkt de EV-subsidie ook alweer?
Om gebruik te kunnen maken van de subsidie, moet jouw gebruikte EV aan enkele voorwaarden voldoen. De belangrijkste daarvan is dat de auto niet meer dan 45.000 euro mag kosten. Er is een kleine duizend euro speling, want de overheid kijkt naar de fiscale waarde, dat is de consumentenprijs zonder de afleverkosten (van ongeveer 1000 euro). In de prijslijst van elke elektrische auto staat de fiscale waarde duidelijk vermeld.
De overheid steunt niet alleen de verkoop van elektrische auto’s. Je kunt als particulier ook een auto leasen en aanspraak maken op de subsidie. In het geval van private lease wordt de subsidie per maand uitbetaald, voor een periode van 48 maanden. Heb jij een langer contract van 60 maanden, dan krijg je de laatste 12 maanden niets.
Waar je ook snel bij moet zijn, is de tijdelijke zomerkorting op al onze abonnementen!