Auto recycling kost veel energie maar is toch de moeite waard
Het recyclen van batterijpakketten vergt veel energie, maar ook de rest van de auto verwerk je niet gratis tot herbruikbare onderdelen en grondstoffen … Is recycling de moeite waard?
Denk aan het transport, het in stukken snijden en sorteren, plus de energie voor de thermische verwerking. Daarbij komen onvermijdelijk veel bijproducten vrij, zoals lak, corrosiewerende middelen, smeervetten en isolatiemateriaal. Dit veelal chemische afval moet met veel energie onschadelijk worden gemaakt.
Toch is het de moeite waard. Als je kijkt naar een ton staalplaat of aluminium, bespaar je vergeleken met het gebruik van nieuw, zogenaamd primair materiaal, ongeveer 12.000 tot 14.000 kWh energie.
Bij elke volgende levenscyclus wordt het hergebruik van aluminium zelfs steeds voordeliger, omdat het smeltpunt met 660 graden Celsius een stuk lager ligt dan dat van staal. Daarnaast kost de verwerking veel minder energie dan de winning van aluminium uit bauxiet.
Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Hergebruik voor auto-onderdelen
Een ander voordeel is dat je gerecycled lichtmetaal zonder kwaliteitsverlies kunt hergebruiken voor auto-onderdelen die aan hoge slijtage- en sterkte-eisen moeten voldoen. Bij staal, glas en kunststoffen is dat in veel mindere mate het geval.
Algemeen geldt dus: door gerecyclede metalen en kunststoffen te gebruiken, worden niet alleen waardevolle grondstoffen bespaard, maar het is ook energiezuiniger. Daardoor komen er aanzienlijk minder broeikasgassen als CO2 in de atmosfeer.
Wettelijke recyclingregels
Lange tijd waren het vooral economische overwegingen die bepaalden of gerecyclede materialen werden gebruikt. De beschikbaarheid van goedkope grondstoffen uit derdewereldlanden en de felle concurrentiestrijd zorgden ervoor dat het inzamelen, opslaan en verwerken van gebruikte materialen economisch niet aantrekkelijk was.
Dat is de laatste jaren veranderd, vooral onder invloed van de marktverstorende monopoliepositie van internationale - voornamelijk Chinese - grondstoffenleveranciers. Met de speciale batterijverordening van de EU uit 2023 is de wettelijke basis voor een economische kringloop voor batterijgrondstoffen aangescherpt. Hierin zijn ook terugwinningsquota vastgelegd.
Terugwinningsquota voor batterijgrondstoffen
Eind 2027 moet 50 procent van het lithium uit oude batterijen gerecycled worden en tegen het einde van 2031 moet dat 80 procent zijn. Het mag dan niet meer, zoals nu vaak gebeurt, als chemisch afval thermisch worden verwerkt.
Een andere belangrijke bepaling is dat nieuw geproduceerde batterijen een minimumaandeel aan gerecycled materiaal moeten bevatten. Vanaf 2030 moet 16 procent van het kobalt uit gerecyclede bronnen komen, en voor zowel lithium als nikkel moet dat aandeel zes procent zijn.
Bovendien zijn fabrikanten verplicht om de duurzaamheid en levensduur van hun producten transparant te maken. Vanaf 2025 moeten zij de CO2-voetafdruk van batterijen aangeven. Vanaf 2027 is een batterijpas met QR-code verplicht. Dit zogenaamde batterijpaspoort geeft informatie over de stoffen die de batterij bevat en instructies voor demontage.
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.