Mercedes G-klasse facelift (2024): zelfs deze beul ontkomt niet aan elektrificatie

Mecedes G-klasse facelift (2024): zelfs deze beul ontkomt niet aan elektrificatie

Het uiterlijk van de Mercedes G-klasse veranderde nauwelijks sinds hij in 1979 zijn debuut maakte. Maar wat ruist daar onder de motorkap? Een elektromotor ...

In 2018 werd de huidige Mercedes G-Klasse geïntroduceerd en eigenlijk moet je altijd goed kijken om het verschil te zien met voorgaande modellen. En zo hoort het natuurlijk ook bij een beroemd model. Je zou vreemd staan te kijken als de G-klasse ineens wulpse rondingen heeft. 

De wijzigingen bij de facelift van 2024 zullen vooral kenners opvallen: een grille met vier in plaats van drie horizontale lamellen (G 500 en G 400 d) en een nieuwe voor- en achterbumper. In het interieur tref je voortaan  extra sfeerverlichting en Mercedes' nieuwste MBUX-infotainment-systeem. Je bedient het via een 12,3 inch touchscreen. Verder is het geluidscomfort verbeterd.

Mecedes G-klasse facelift (2024): zelfs deze beul ontkomt niet aan elektrificatie
Mecedes G-klasse facelift (2024): zelfs deze beul ontkomt niet aan elektrificatie
Mecedes G-klasse facelift (2024): zelfs deze beul ontkomt niet aan elektrificatie
Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Mercedes-AMG G-klasse met elektromotor

Alle versies van de Geländewagen krijgen een elektromotor, zelfs de AMG-versie. Schrik niet, je hoeft hem niet op te laden. Het gaat slechts om een 48 volt-systeem. Naast de Mercedes-AMG G 63 bestaat het aanbod uit de G 500 en de G 450 d.

De G 500 heeft een 3,0-liter zescilinder lijnmotor met twee turbo's, die goed is voor 449 pk en 560 Nm. Dankzij de kleine elektromotor heb je kortstondig 20 pk extra vermogen en 200 Nm extra koppel. Als je remt, gaat de energie terug naar de batterij. Ook bij de 367 pk en 750 Nm sterke G 450 d past Mercedes dit trucje toe: tijdelijk krijg je 20 pk neer en 200 Nm extra koppel.

Mecedes G-klasse facelift (2024): zelfs deze beul ontkomt niet aan elektrificatie
Mecedes G-klasse facelift (2024): zelfs deze beul ontkomt niet aan elektrificatie
Mecedes G-klasse facelift (2024): zelfs deze beul ontkomt niet aan elektrificatie

Krankzinnig verbruik

Als je dan toch volledig over de top gaat, moet je eigenlijk de Mercedes-AMG G 63 bestellen. De 4,0-liter AMG-V8-biturbomotor in dit speeltje van oligarchen heeft 585 pk en 850 Nm. Ook dit topmodel profiteert van het tijdelijke extra vermogen en koppel. Ondanks een krankzinnig gewicht van bijna 3000 kilo, sprint de AMG in 4,4 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid is 220 km/h.

Geen koper van een G-klasse maalt om de rekening die hij bij de pomp betaalt. Toch noemen we de verbruikscijfers. Met de G 450 d kun je volgens Mercedes 11,5 kilometer rijden op één liter diesel. De Mercedes-Benz G 500 verbruikt 1 op 9,2 en de AMG G 63 jaagt er zelfs elke 6,8 kilometer een liter benzine doorheen. Voordat klimaatactivisten gaan steigeren: in Nederland koopt bijna niemand een Mercedes G-klasse. Sinds 1983 zijn het er in totaal nog geen 500.

Mecedes G-klasse facelift (2024): zelfs deze beul ontkomt niet aan elektrificatie
Mecedes G-klasse facelift (2024): zelfs deze beul ontkomt niet aan elektrificatie

Elektrische Mercedes G-klasse

Wanneer de vernieuwde G-klasse exact naar Nederland komt en wat hij gaat kosten, heeft Mercedes nog niet verteld. Vanwege de lagere CO2-uitstoot kan de prijs weleens meevallen. Al is dat een relatief begrip voor deze mastodont. Hij is op dit moment te koop vanaf 231.486 euro ( G 400 d). Het spannendste nieuws komt nog: Mercedes werkt aan een volledig elektrische G-klasse, die binnen een jaar klaar moet zijn.  

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties