Zo vindt een oude Prius-batterij zijn weg naar jouw nieuwe hybride Toyota

Zo vindt een oude Prius-batterij zijn weg naar jouw nieuwe hybride Toyota

In 1997 kwam de eerste generatie Toyota Prius op de markt. De eerste exemplaren zijn hiermee aan het einde van hun leven. Dat betekent niet dat de hybride batterijen van de auto weggegooid worden. Sterker: je moet niet vreemd opkijken als jouw nieuwe hybride Toyota een batterij heeft die eerder in een oude Prius te vinden was.

De eerste Toyota Prius is nu ruim 25 jaar oud. We werden gisteren op de snelweg ingehaald door zo'n vroeg exemplaar. We moesten glimlachen want wie had in de jaren 90 nou kunnen bedenken dat het onooglijke sedannetje zo'n grote rol van betekenis in de auto-industrie zou spelen. Een auto met een benzinemotor én een elektromotor? Dat wordt niks, zeiden sceptici terwijl ze bulderend van de lach omvielen. 

Zo vindt een oude Prius-batterij zijn weg naar jouw nieuwe hybride Toyota
Zo vindt een oude Prius-batterij zijn weg naar jouw nieuwe hybride Toyota
Zo vindt een oude Prius-batterij zijn weg naar jouw nieuwe hybride Toyota

Nieuw leven voor oude batterij

Inmiddels weten we wel beter. Hybride is de kurk waar Toyota op drijft. Het merk heeft ondertussen miljoenen hybride auto's verkocht. Maar als de levensduur erop zit, wil je de batterij niet in het milieu terecht zien komen. Daarom is Toyota een samenwerking aangegaan met Redwood Materials, een Amerikaans bedrijf dat onder meer batterijen recyclet.  

Het doel van de samenwerking luidt officieel: dat duurzame trajecten tot stand worden gebracht voor de verwijdering van autobatterijen uit de geëlektrificeerde voertuigen van Toyota die het einde van hun operationele levensduur hebben bereikt.

Simpeler gezegd: de batterij van een oude Toyota Prius kan hergebruikt worden in een nieuwe hybride Toyota, zoals de Toyota Yaris Cross of de nieuwe Toyota C-HR. Of in ieder geval delen hiervan, valt te lezen op motor1.com.

Op de hoogte blijven van al het Toyota-nieuws? Meld je dan aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief! 

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Zo vindt een oude Prius-batterij zijn weg naar jouw nieuwe hybride Toyota
Zo vindt een oude Prius-batterij zijn weg naar jouw nieuwe hybride Toyota
Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Behoefte groeit 

Toyota verwacht dat de behoefte om batterijen te recycleren en hergebruiken de komende jaren flink zal toenemen. Dat is niet zo gek als je bedenkt dat Toyota al heel lang hybride auto's verkoopt. Veel van die hybride auto's hebben nu de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Sommige exemplaren worden gekoesterd en mogen van hun oude dag genieten, zoals het exemplaar dat ons inhaalde, maar de meeste worden aan de kant gezet.

Zo vindt een oude Prius-batterij zijn weg naar jouw nieuwe hybride Toyota
Zo vindt een oude Prius-batterij zijn weg naar jouw nieuwe hybride Toyota

Leonardo DiCaprio

Veel van die oude hybride Toyota's vind je in Californië. De Amerikaanse staat was er vroeg bij met allerlei milieumaatregelen en de Prius kwam dus als geroepen. Vooral de Prius II werd omarmd door filmsterren die zich een groen imago wilden aanmeten. Wie weet rijd jij dus binnenkort in een nieuwe hybride Toyota met de batterij van een Prius die ooit aan Cameron Diaz of Leonardo DiCaprio toebehoorde.

Toyota en Redwood Materials verwachten de komende jaren ongeveer vijf miljoen batterijen te recyclen en hergebruiken. Toyota Motor Corporation wil in 2050 klimaatneutraal zijn, fabrieken en auto's. De samenwerking met Redwood maakt deel uit van dit duurzaamheidsplan. 

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Zo vindt een oude Prius-batterij zijn weg naar jouw nieuwe hybride Toyota
Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noemt zichzelf geen ‘petrolhead’, want er is meer in het leven. Kan dus niet alle interne codes van automodellen opdreunen. Uitzondering is F56, de modelcode van de derde generatie Mini Cooper waar hij momenteel in rijdt. Heeft sinds 2007 ook een eerste generatie Mazda MX-5. Eerst als dagelijks vervoer, maar inmiddels genietend van zijn pensioen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties