NEVS Emily GT – elektrische Saab-nazaat met 1000 km actieradius toch in productie
Afgelopen voorjaar werd bekend dat in de oude Saab-fabriek in Zweden een sensationele elektrische auto was ontwikkeld. Helaas raakte het geld op en leek de NEVS Emily GT het zoveelste doodgeboren Saab-kindje te worden. Maar nu lijkt het toch goed te komen …
Ach ja, Saab. Het merk waar bijna iedereen wel sympathie voor had, maar dat bijna niemand kocht. En toen ging het eind 2011 definitief failliet. Maar niet voordat zich een enorme soap had afgespeeld, met General Motors, voormalig Spyker-voorman Victor Muller en allerlei Chinese partijen in de hoofdrol.
Volg het NEVS-nieuws op de voet - meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief!
Saab werd NEVS
De fabriek werd opgekocht door National Electric Vehicle Sweden, kortweg NEVS, onderdeel van de inmiddels noodlijdende Chinese vastgoedonderneming Evergrande. In de oude fabrieken wilde NEVS voor de Chinese markt een elektrische variant van de Saab 9-3 bouwen, maar dat werd allesbehalve een succes.
De merknaam Saab was eigendom van de steenrijke familie Wallenberg en die verbood NEVS om de iconische afkorting voor Svenska Aeroplan AB op toekomstige producten te plakken. Alleen kwamen die er ook helemaal niet, zo leek het. De meeste activiteit op het voormalige fabrieksterrein was te bespeuren bij het Saab-museum.
Elektrische 'Saab' met 1000 km actieradius
Tot april dit jaar naar buiten kwam dat er in Saabs hometown Trollhättan een sensationele elektrische auto was ontwikkeld. Met vier wielmotoren en accupakketten van 105, 140 of 175 kWh. Met de grootste batterij moet een bereik van zo'n 1000 kilometer mogelijk zijn. Wat de auto weegt, is onbekend. In elk geval hebben de NEVS-ingenieurs (sommige met Saab-roots) hun best gedaan om gewicht te besparen, onder meer door aluminium remschijven te gebruiken. Ook leuk: aan de wallbox of buurtlaadpaal is draadloos laden met 11 kW mogelijk.
Dat alles is verpakt in een slechts 1,40 meter hoge, maar gigaruime sedancarrosserie met hints naar de laatste Saab 9-5. De kofferbak biedt plaats aan 540 liter bagage, in de frunk kun je nog eens 150 liter aan spullen kwijt. En kijk eens naar de luchthappertjes in de voorspatborden. Met een beetje fantasie herken je daarin de roosters die bij de klassieke Saab 99 en 900 in de achterschermen zitten ...
Emily GT krijgt 480 tot 650 pk
De wielmotoren zijn ontwikkeld door het Britse bedrijf Protean, dat in 2019 eveneens in handen kwam van Evergrande/NEVS. In de huidige versie levert elke motor 120 pk. In totaal heeft de NEVS Emily GT dus 480 paardenkrachten aan boord. Goed voor een sprint van 0 naar 100 km/h in iets meer dan 3 seconden. Met een performancepakket zou het vermogen zelfs tot 650 pk kunnen worden opgekrikt.
Klinkt allemaal geweldig, maar in april ging NEVS in de ruststand en werden de meeste werknemers naar huis gestuurd. Het leek er sterk op dat er wederom een doodgeboren Saab-kindje ter wereld was gebracht. Maar nadat de internationale pers lucht kreeg van de Emily GT, begon het tij langzaam te keren.
Duimpje van Von Koenigsegg
Autojournalisten van onder meer het Britse TopGear en de Zweedse uitgave van Auto Motor & Sport waren diep onder de indruk van de (luchtgeveerde) auto en dan met name van de wegligging. De vergelijkingen met de Porsche Taycan waren niet van de lucht en zelfs Christian von Koenigsegg, voorman van de gelijknamige hypercarfabriek, was enthousiast. Zie ook onderstaande video van de Emily GT op de kombaan van de voormalige Saab-fabriek.
Voorbereidingen serieproductie van start
Het nieuws zorgde voor veel reuring en plotseling leek er van alle kanten bereidheid om in deze ‘Saab-revival’ te financieren. De nieuwe eigenaar van de fabriek is de Zweedse miljardair Svante Andersson, die veel potentieel ziet in de jongste Saab-nazaat. Maar alleen een paar verouderde fabriekshallen zijn niet genoeg, er is ook veel kapitaal nodig om de auto en de fabriek productieklaar te maken. Volgens de geruchten zijn er onderhandelingen gaand met een Zwitserse investeerder.
Volgens Andersson kunnen de fabriekshallen deze herfst al klaargestoomd worden om de serieproductie van de Emily GT mogelijk te maken. Dat lijkt een tikje aan de optimistische kant. Hopelijk wordt het niet weer een achtbaan tussen hoop en vrees zoals in 2010 en 2011. Al verwacht in Zweden niemand dat iemand als Svante Andersson een Victor Mullertje gaat doen …