Peugeot 2008 facelift (2023): het grote nieuws zit in de e-2008 [update: prijzen]

Peugeot 2008 facelift (2023): het grote nieuws zit in de e-2008

De Peugeot 2008 (2023) heeft een facelift gekregen. De vormgeving werd bijgepunt van bumper tot bumper, maar het grote nieuws is gereserveerd voor de elektrische Peugeot e-2008. Update 09/08: de prijzen zijn ook bekendgemaakt.

Sinds zijn lancering in 2019 is de Peugeot 2008 uitgegroeid tot een van best verkochte kleine suv’s in Europa. Nogal wiedes, want het model smoelt goed en zijn eigenzinnige interieur met het kleine stuur en een hoog instrumentarium geeft je het gevoel in een luxe auto te rijden. De vandaag onthulde Peugeot 2008 facelift moet ervoor zorgen dat autokopers hun weg de komende vier jaar naar het Peugeot-dealerpand blijven vinden.

Peugeot 2008 facelift (2023): het grote nieuws zit in de e-2008
Peugeot 2008 facelift (2023): het grote nieuws zit in de e-2008

Nieuwe vormgeving voor Peugeot 2008 (2023)

De voorkant is nieuw. In de grille prijkt het moderne Peugeot-logo en de koplampen zijn nageaapt van de nieuwe Peugeot 508. Dat wil zeggen dat de drie verticale lichtklauwen de koplampen hebben verlaten en er voortaan onder zitten. De rode lichtstrepen in de achterlichten stonden fier overeind, maar doen nu een dutje en zijn gaan liggen.

Een facelift is niet compleet zonder nieuwe lakkleuren en wieldesigns. De lichtmetalen wielen van de Peugeot 408 dienden als inspiratie voor de 2008. Er zijn drie formaten om uit te kiezen: 16, 17 en 18 inch.

Peugeot 2008 facelift (2023): het grote nieuws zit in de e-2008

Wij spotten deze subtiele verschillen

De volgende kleine verschillen vallen ons op. Alle modellen van de 2008 hebben voortaan een touchscreen van 10 inch, dus in de goedkoopste uitvoeringen kijk je niet langer naar een 7-inch scherm. Het beeld van de camera’s is scherper geworden en de draadloze oplader voor je telefoon is krachtiger (15 i.p.v. 5 watt). De versnellingspookknop van de handbak is nieuw ontworpen om prettiger in je hand te liggen.

Peugeot 2008 facelift (2023): het grote nieuws zit in de e-2008
Peugeot 2008 facelift (2023): het grote nieuws zit in de e-2008
Peugeot 2008 facelift (2023): het grote nieuws zit in de e-2008
Peugeot 2008 facelift (2023): het grote nieuws zit in de e-2008

Peugeot e-2008 (2023): accu en elektromotor

Peugeot is begonnen om zijn elektrische modellen van de nieuwe elektrische aandrijflijn te voorzien. Van alle Stellantis-modellen heeft de Jeep Avenger de primeur. 

Bij de Peugeot e-2008 krijgt de huidige 136 pk sterkte elektromotor gezelschap van een krachtiger én zuiniger exemplaar van 156 pk. In combinatie met een iets groter accupakket (van 50 naar 54 kWh), is een grotere actieradius mogelijk. Peugeot communiceert een range van 406 kilometer.

Peugeot 2008: motoren

Op benzine- en dieselgebied blijft veel bij het oude. De vernieuwde Peugeot 2008 is leverbaar met drie verbrandingsmotoren:

  • PureTech 100 – 1,2-liter driecilinder turbomotor met 100 pk en handgeschakelde zesbak
  • PureTech 130 EAT8 – 1,2-liter driecilinder turbomotor met 130 pk en een 8-traps automaat
  • BlueHDi 130 EAT8 – 1,5-liter viercilinder turbodiesel met 130 pk en een 8-traps automaat

Levertijd Peugeot 2008 facelift

De marktintroductie van de gefacelifte 2008 vindt plaats in de zomer van 2023. Je kunt dan kiezen uit de elektrische e-2008 en de drie bovenstaande verbrandingsmotoren. Peugeot levert drie versies: Active, Allure en GT. Op de foto’s zie je de e-2008 in GT-uitvoering.

Peugeot e-2008 prijs

Update 09/08: Peugeot heeft de prijzen bekendgemaakt. De Peugeot e-2008 is er vanaf 38.970 euro. Daarmee komt de elektrische Peugeot 2008 in aanmerking voor de elektrische aanschafsubsidie (SEPP) van 2.950 euro. Dat geldt trouwens ook voor alle andere uitvoeringen, tot aan de meest complete, de e-2008 GT met 54 kWh en 156 pk (vanaf 44.570 euro).  

Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties