Met deze 3 stappen moet Toyota eindelijk een echt EV-merk worden

Met deze drie stappen moet Toyota eindelijk een echt EV-merk worden

Er waait een frisse wind door de organisatie van Toyota. De nieuwe CEO wil van het automerk toch een echt EV-merk maken. Dit is zijn driestappenplan.

Koji Sato wil met het stappenplan de achterstand die Toyota heeft opgelopen op de EV-markt inlopen. Volgens de kersverse CEO - die op 1 april het stokje overnam van Akio Toyoda  - gaat Toyota het helemaal anders aanpakken. 

Sato gaf in februari op een persconferentie al aan dat een EV-offensief van Toyota op handen was. Dit volgde na een storm van kritiek, toen het automerk communiceerde zich te willen blijven focussen op hybrides en plug-in hybrides.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Stap 1: De lancering van bZ-modellen 

De eerste stap werd al gezet vóór het aantreden van Sato. De bZ-modellen staan op het veelgebruikte TNGA-platform, dat Toyota gemodificeerd heeft voor elektrische modellen. De Toyota bZ4X mocht het spits afbijten. Volgens de eerste berichten is de elektrische suv geen doorslaand succes, maar volgens Sato gaan er snel enkele veranderingen en verbeteringen aankomen die de auto drastisch moeten verbeteren.

Met deze drie stappen moet Toyota eindelijk een echt EV-merk worden
Met deze drie stappen moet Toyota eindelijk een echt EV-merk worden

Na de bZ4X werd ook de veelbelovende bZ3 gepresenteerd. Wij zagen de betaalbare elektrische sedan wel zitten, maar China kreeg de primeur. Misschien vind je het leuk om te weten dat de eerste exemplaren deze week zijn uitgeleverd aan Chinese klanten.

Als je nu denkt: hopelijk zijn wij hierna aan de beurt. Helaas. Op de Shanghai Auto Show introduceerde Toyota met de bZ Sport Crossover en de bZ FlexSpace nog twee interessante conceptauto’s ... voor China.

Met deze drie stappen moet Toyota eindelijk een echt EV-merk worden
Met deze drie stappen moet Toyota eindelijk een echt EV-merk worden
Met deze drie stappen moet Toyota eindelijk een echt EV-merk worden

Stap 2: Integratie van nieuw software-systeem

Stap 2 moet rond 2026 plaatsvinden. Toyota wil tegen die tijd een nieuw software-systeem integreren en implementeren in zijn nieuwe modellen. Dit systeem wordt ontwikkeld door Woven, de softwaretak van Toyota. Het heet ‘Arene automotive’ en moet gekoppeld worden aan het verbeterde TNGA-platform (Toyota's moderne en multi-inzetbare onderstel). Sato ziet dit als een grote stap om de EV’s van het merk te verbeteren.

Dankzij dit nieuwe 1-stappenplan blijf jij op de hoogte van elektrische Toyota's

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Stap 1: meld je aan voor onze wekelijkse autonieuwsbrief. Klaar.

Stap 3: Komst van dedicated EV-platform als hoogtepunt

Het hoogtepunt van het stappenplan moet volgens Sato de derde en laatste stap worden. Er moet een nieuw dedicated EV-platform komen dat ruimte, prestaties en efficiëntie maximaliseert. Gekoppeld aan het vernieuwde Arene automotive software-systeem wil Toyota de markt bestormen met nieuwe elektrische voertuigen. Deze stap moet plaatsvinden in 2030. De EV-productie van de Japanners moet dan rond de 3,5 miljoen auto’s liggen.

Met deze drie stappen moet Toyota eindelijk een echt EV-merk worden
Met deze drie stappen moet Toyota eindelijk een echt EV-merk worden
Met deze drie stappen moet Toyota eindelijk een echt EV-merk worden

Veel werk voor de boeg

Toyota heeft een hoop werk te verrichten als het zijn EV-ambities tot een succes wil maken. Voor autokopers als jij en ik is dit niet leuk om te horen, maar Toyota moet meer gaan verdienen aan zijn elektrische auto's. De marges zijn nu ongeveer 10 procent, terwijl Tesla ondanks de recente prijsverlagingen rond de 20 procent zit. Om dat te bereiken moet Toyota zijn EV-volume aanzienlijk vergroten. 

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Shane Jebbink
Door Shane Jebbink

Kon als kleine jongen geen straat doorlopen zonder van iedere auto de modelnaam te noemen. Maakt er in zijn vrije tijd een sport van om alle occassionwebsites af te speuren naar de perfecte auto, om vervolgens even later met een compleet ander model op de proppen te komen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties