Elektrische auto opladen aan een openbare laadpaal? Wat je betaalt, is een raadsel
Wil je je elektrische auto opladen? De prijs die je daarvoor betaalt bij een openbare laadpaal is volstrekt onduidelijk en verschilt per gebruikte tankpas of -app. Het vergt daardoor een hele studie om voordelig te tanken, vindt de Consumentenbond.
De prijs die elektrische rijders per geladen kWh betalen, is afhankelijk van de laadpas of -app die ze gebruiken. De aanbieders hiervan moeten de tarieven vooraf duidelijk kenbaar maken in de app of op een website, maar dat gaat niet altijd goed, zo blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond.
Sommige aanbieders zijn niet volledig in hun prijsinformatie
Zo hebben Eneco en Greenchoice geen app, maar moeten consumenten de website raadplegen. Bovendien staat op de site van Eneco niet welke tarieven waar gelden. De apps van Vandebron, Tango en E-Flux zijn onvolledig. Er staan tientallen laadpalen in zonder prijsinformatie.
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.
Het hoogte van het laadtarief verschilt per pas of app
Laadpaalexploitanten rekenen zelf een tarief per kWh, maar klanten uiteindelijk betalen, is afhankelijk van de pas of app die ze gebruiken. Zo kan het voorkomen dat een consumenten met een pas van Engie bij een laadpaal 0,24 euro per kWh betaalt en iemand met een Vattenfall-pas 0,40 euro.
Voor bezitters van een elektrische auto is het ondoorgrondelijk
"Toch is het laden met een pas van Vattenfall niet altijd duurder", zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. "Dat hangt weer af van wie de laadpaal is en soms ook van het tijdstip waarop je laadt. Voor klanten is het echt ondoorgrondelijk. Er bestaan honderden laadpassen en -apps, die allemaal hun eigen tarieven en voorwaarden hanteren."
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.