Huh? Nieuwe Nissan Qashqai (2021) rijdt op stroom, maar je tankt benzine

Huh? Nieuwe Nissan Qashqai (2021) rijdt op stroom, maar je tankt benzine

Binnenkort wordt de nieuwe Nissan Qashqai (2021) onthuld. De populaire suv krijgt ‘gewoon’ een benzinemotor onder de motorkap, maar je kunt ook een elektrische versie bestellen: de Qashqai e-Power. Het gekke is: je hoeft ‘m niet op te laden. Deze elektrische auto lust benzine.

De Nissan Qashqai e-Power wordt aangedreven door een 191 pk en 330 Nm sterke elektromotor, vergelijkbaar met die van de Nissan Leaf e+ 62 kWh. De stroom komt uit een relatief klein accupakket dat continu wordt afgetopt door een generator die wordt aangedreven door een 1,5-liter benzinemotor. De techniek doet denken aan de Opel Ampera uit 2012, maar die had wel een stekker.

Nissan Qashqai e-Power lijkt op de Leaf

Stroom opwekken is het enige doel in het leven van de verbrandingsmotor – hij drijft nooit de wielen aan. Op deze manier kan de benzinemotor altijd op het optimale toerental draaien en zo efficiënter en zuiniger zijn werk doen dan motoren die continu moeten versnellen of vertragen omdat de bestuurder daarom vraagt.

Dat een elektromotor voor de aandrijving zorgt, is prettig voor de bestuurder van de Nissan Qashqai e-Power. Hij krijgt de directe en soepele acceleratie waar elektrische auto’s bekend om staan. Een net als in de Nissan Leaf, kan de suv energie terugwinnen tijdens het uitrollen. Regeneratief remmen heet dat. Ook zijn er drie rijprogramma’s om uit te kiezen: Standaard, Sport en Eco.

Als het Nissan lukt om de geluiden en trillingen van de benzinemotor volledig te dempen, voelt rijden in de Qashqai e-Power waarschijnlijk net zo comfortabel als rijden in een ‘echte’ EV zoals de Leaf.

Huh? Nieuwe Nissan Qashqai (2021) rijdt op stroom, maar je tankt benzine
Huh? Nieuwe Nissan Qashqai (2021) rijdt op stroom, maar je tankt benzine
Huh? Nieuwe Nissan Qashqai (2021) rijdt op stroom, maar je tankt benzine
Huh? Nieuwe Nissan Qashqai (2021) rijdt op stroom, maar je tankt benzine

Het grootste nadeel van e-Power

Niet opladen klinkt natuurlijk geweldig, want dat scheelt veel gedoe. Je tankt simpelweg benzine voor de verbrandingsmotor die stroom maakt, maar daar zit ook het grootste nadeel van deze aandrijflijn. Verbrandingsmotoren zijn van nature niet efficiënt. 

Zelfs in het beste geval, gaat ongeveer de helft van de beschikbare energie uit de benzine verloren. Vanuit het oogpunt van de efficiëntie kun je beter op energie uit een laadpaal rijden, dan dat je het uit benzine probeert te wringen.

De Qashqai e-Power ziet er wel veelbelovend en milieuvriendelijk uit als je hem met hybrides en plug-in hybrides vergelijkt. Zowel op het gebied van efficiëntie (constant toerental) als rijplezier (elektrische).

De nieuwe Nissan Qashqai wordt binnenkort onthuld, maar de versie met e-Power komt pas in 2022 op de markt. Wordt vervolgd.

Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties