Volkswagen ID.3 actieradius: zo kom je 531 km ver

Volkswagen ID.3 actieradius: zo kom je 531 km ver

De bekende Zwitserse zuinigheidsexpert Felix Egolf reed met de elektrische Volkswagen ID.3 van de Volkswagen-fabriek in Zwickau naar het Zwitserse Schaffhausen. Dat betekent een actieradius van de ID.3 van 531 kilometer. Een record!

Felix Egolf - nee, die naam hebben wij niet verzonnen - is in Duitstalige landen een erkend vrek. Althans, als het om zo zuinig mogelijk rijden gaat. Zijn meest recente wapenfeit behaalde hij met een Volkswagen ID.3 met het middelste accupakket (58 kWh), waarvoor Volkswagen een WLTP-bereik van 420 kilometer opgeeft. Egolf wist hier dus 111 kilometer aan toe te voegen.

Volkswagen ID.3 actieradius: zo kom je 531 km ver

Hoe rijd je zo zuinig mogelijk met een ID.3?

Dat deed Egolf door te 'hypermilen', oftewel alles uit de kast te halen om zo zuinig mogelijk te rijden. “In de meest ideale situatie kunnen
we een derde van de totale afstand afleggen zonder de motor aan te spreken”, verklaarde Felix voor vertrek. Bij een elektrische auto  betekent dit dat je de auto zoveel mogelijk laat uitrollen om energie terug te winnen (recuperatie). Bij het naderen van verkeerslichten en rotondes bijvoorbeeld. Voorzien van een slim navigatiesysteem weet de ID.3 zelf wanneer er een rotonde of snelheidsbeperking aan komt. Op die manier kan de auto zo nodig ook uit zichzelf afremmen.

Het door Egolf gekozen traject was voor een deel behoorlijk heuvelachtig. De extra energie die het kostte om omhoog te rijden, won hij voor een belangrijk deel terug door de auto heuvelafwaarts te laten 'zeilen'. Ook dat scheelde flink in het stroomverbruik.

Volkswagen ID.3 actieradius: zo kom je 531 km ver
Volkswagen ID.3 actieradius: zo kom je 531 km ver

Gemiddelde snelheid

Na 9,5 uur arriveerden Felix en zijn cameraman met bijbehorende apparatuur (in totaal goed voor 250 kilo) in Schaffhausen. Wacht even, dat betekent dus dat ze een gemiddelde snelheid van van zo'n 56 km/h hebben gehaald. Dat vinden we dan weer iets minder indrukwekkend.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties