Tesla Autopilot is misleidende reclame, vinden ze in Duitsland
En dat is het natuurlijk ook. De naam Tesla Autopilot suggereert veel meer dan de semi-autonome systemen van Tesla kunnen waarmaken. Daarom heeft de Duitse concurrentiewaakhond - de Wettbewerbszentrale - de Amerikaanse fabrikant nu voor de rechter gedaagd.
Tesla Autopilot omvat een pakket elektronische assistentiesystemen, dat het autorijden in bepaalde situaties deels kan overnemen. Dat Tesla voor de naam Autopilot heeft gekozen, is publicitair gezien heel slim. In de volksmond (en zelfs in de media) staat Tesla Autopilot min of meer synoniem voor 'zelfrijdende auto', wat een Tesla op Autopilot absoluut niet is.
Tesla Autopilot is misleidende reclame
De Wettbewerbszentrale vindt dat de naam Tesla Autopilot misleidende reclame is, ook omdat Tesla beweert dat zijn vier modellen over 'volledig zelfrijdende besturing' beschikken (zelfs op de Nederlandse website schrijft Tesla dat). En dat laatste is simpelweg niet waar. Je kunt bij Tesla - en ook bij andere merken - geen zelfrijdende auto kopen.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Handen aan het stuur houden
Volgens Tesla is het voor het publiek duidelijk dat 'Autopilot' een pakket assistentiesystemen aanduidt. In kleine lettertjes op de Tesla-website staat: "De functies die momenteel beschikbaar zijn, vereisen actief toezicht van de bestuurder en maken de auto niet zelfrijdend." Tesla waarschuwt bestuurders de handen aan het stuur te houden, al houdt ook Tesla-topman Elon Musk zich daar niet altijd aan (zie video).
Ook de RDW vindt Tesla Autopilot misleidend
Het Kraftstoff-Bundesamt (KBA) - de Duitse RDW - heeft in 2016 aan Tesla gevraagd om de term 'Autopilot' niet meer te gebruiken, maar kennelijk heeft de fabrikant daar geen gehoor aan gegeven. Ook de RDW vindt Tesla Autopilot misleidend. Al heeft de overheidsorganisatie gezegd geen actie te zullen ondernemen.
Wanneer komen die zelfrijdende auto's?
In april 2019 riep Elon Musk: "Over een jaar hebben we een miljoen auto's met volledig autonome software … alles. We zullen meer dan een miljoen robotaxi's op de weg hebben." Ongeveer een week geleden zei Musk wat anders. Hij denkt nu dat volledig zelfrijdende Tesla's dit jaar mogelijk zijn. Over een miljoen robotaxi's heeft hij het niet meer. Volgens experts is autonome besturing nog minstens tien jaar van ons verwijderd.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.