Is Tesla Smart Summon gevaarlijk? De Amerikaanse RDW gaat onderzoek doen
Tesla heeft vorige week zijn V10-software-update uitgerold. Nieuw is de Smart Summon-functie, waarmee je een geparkeerde Tesla naar je toe kunt laten komen. De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) – het Amerikaanse equivalent van de RDW – gaat de toepassing onderzoeken, want er zijn al een aantal ongelukjes mee gebeurd.
Op sociale media zijn meerdere video's voorbijgekomen van Tesla's die via Smart Summon worden opgeroepen en vervolgens (bijna) ergens tegenaan klappen. Zo werd een Model 3 geraakt door een auto die achteruit uit een parkeervak reed en veroorzaakte een andere bijna een aanrijding met een suv, die vol in de remmen moest om de Tesla te ontwijken. Via Twitter maakte een derde eigenaar bekend dat zijn Model 3 tegen de zijkant van zijn garage was gereden, met een fikse deuk als gevolg. En dat is slechts het topje van de ijsberg, zoals je kan zien.
Disclaimer in algemene voorwaarden
In de algemene voorwaarden van de V10-software-update heeft Tesla een disclaimer begraven, waarmee het bedrijf van Elon Musk zich probeert juridisch in te dekken. "Jij bent verantwoordelijk voor de auto", staat er, "en moet de auto en de omgeving te allen tijde in de gaten houden. De auto ziet mogelijk niet alle obstakels. Wees extra voorzichtig in de buurt van snel bewegende mensen, fietsen en auto's."
Misleidende en onjuiste term
Jason Levine, directeur van de Amerikaanse consumentenorganisatie Center for Auto Safety, is niet te spreken over Tesla's handelswijze. Tegen Automotive News zei hij: "Tesla blijft de misleidende en feitelijk onjuiste term 'full self-driving' gebruiken. En dat zegt genoeg over wat de onderneming wil: zijn merknaam constant in het nieuws houden en alvast de impact van zijn volgende kwartaalverlies inperken."
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.
Klanten als betatesters
"De Smart Summon-functie is een knap staaltje technologie", gaat Levine verder. "Tenminste, als hij werkt … Smart Summon komt echter niet in de buurt van de autonome techniek waarvan we hopen dat-ie ongelukken gaat voorkomen en levens gaat redden. Tesla gebruikt zijn klanten schaamteloos als betatesters. En daar hebben die klanten geen toestemming voor gegeven. Behalve dan dat ze snel de algemene voorwaarden van de software-update hebben weggeklikt. En dat is gevaarlijk."
NHTSA start onderzoek
De NHTSA gaat Smart Summon onderzoeken. "We onderhouden voortdurend contact met Tesla en we blijven informatie verzamelen", aldus een woordvoerder. "Als we bewijs vinden van een defect in de functie die de veiligheid van de gebruiker en andere weggebruikers in gevaar brengt, dan zullen we niet aarzelen om in te grijpen." En dat zal dan niet de eerste keer zijn dat de NHTSA Tesla op de vingers tikt.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.