Amerikaanse overheid: 'Tesla misleidt consumenten over veiligheid Model 3'
Tesla is niet vies van een beetje overdrijven. Het merk beschrijft zijn Autopilot bijvoorbeeld als "volledig zelfrijdende besturing", wat simpelweg niet waar is. En ook met de veiligheidsscore van de Model 3 ging Tesla niet zorgvuldig om. Daarvoor is het nu op de vingers getikt.
De Tesla Model 3 scoort uitstekend als het op veiligheid aankomt. Na botsproeven van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) werd de elektrosedan beloond met de maximum score van 5 sterren. En daar mag een merk mee adverteren, maar niet op de manier zoals Tesla doet, aldus de NHTSA.
Scores zijn niet te vergelijken
Op zijn website schreef de fabrikant dat inzittenden in een Model 3 de laagste kans op letsel hebben. Maar volgens de NHTSA mag Tesla dat niet stellen. De scores van geteste auto's kunnen niet simpelweg met elkaar worden vergeleken, aldus de organisatie. Veiligheid is namelijk ook afhankelijk van veel externe factoren.
Al de tweede keer
In een brief aan topman Elon Musk schrijft de NHTSA dat dit al de tweede keer is dat Tesla zich niet aan de richtlijnen houdt. In 2013 claimde het bedrijf dat de Model S na botsproeven een score kreeg van 5,4 sterren. Wat onmogelijk is, want het scoresysteem van de NHTSA gaat maar tot 5 sterren, net als die van de Euro NCAP.
Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!
Niet eens met kritiek
Tesla is het – uiteraard – niet eens met de kritiek van de NHTSA. In een reactie op de brief van de Amerikaanse overheidsorganisatie schrijft advocaat Al Prescott dat "Tesla zijn klanten van eerlijke en objectieve informatie voorziet, waarmee ze de relatieve veiligheid van 5 sterren scorende auto's kunnen vergelijken".
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.