Ferrari F8 Tributo is 488 Pista in nieuwer jasje
De 488 GTB is niet meer. Hij is vervangen door deze F8 Tributo. Ferrari zelf spreekt over een heuse 'opvolger', maar de buitenzijde doet eerder denken aan een facelift. Ook onderhuids bekende techniek, al zullen wij de laatsten zijn dat de nieuwe Ferrari een achterhaalde indruk wekt.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: eigenlijk is de Ferrari F8 Tributo niets meer dan een 488 Pista in een nieuwer jasje. En zelfs dan nog is het met een loep zoeken naar de verschillen. Veel meer dan een ander verloop van de voorspoiler, de motorkap en de zij-skirts komen we niet. De achterzijde bevat zelfs hooguit wat meer kleur, al verdubbelden tevens het aantal lichtunits aldaar.
Vrij kleine visuele wijzigingen dus. Maar het effect ervan is groot, zegt Ferrari. Zo zou de aerodynamica met tien procent zijn verbeterd. Ten opzichte van de 488 GTB welteverstaan. Maar wat de winst is ten opzichte van de Pista, wordt niet gezegd. Nihil waarschijnlijk.
Beestachtig snel
Om dat een gemiste kans is? Welnee. Veel beter en sneller dan de Ferrari 488 Pista, die bovendien nog zeer recent is, vind je namelijk nog altijd niet. Het feit dat de F8 Tributo 90% van de Pista's talenten ontleent, zegt meteen alles over diens kunnen.
Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!
De 3.9 liter V8-biturbo in de F8 is dezelfde aan die in de Pista. Niet minder dan 720 en 770 Nm kan het hoogtoerige blok opwekken, 50 pk meer dan de 488 GTB en genoeg om binnen de drie seconden naar de honderd te knallen. 2,9 om precies te zijn. Vanuit stilstand naar 200 km/h snellen vergt slechts acht tellen van je geduld en de fut is er pas uit bij – hou je vast – 340 km/h. Onaards snel is de F8 Tributo. Wendbaar ook, gezien het gewicht op 1.330 kilogram bleef steken (exclusief bestuurder) – vergelijkbaar met de gemiddelde hatchback. De nieuwste generatie van het zogenoemde Side Slip Angle Control-systeem draagt bij aan de verbeterde kwiekheid van de nieuwe Ferrari.
Kleiner stuur
Binnenin zijn de vernieuwingen al evenzo beperkt als van buiten. Moeiteloos valt het interieur van de 488 (Pista) erin te herkennen. Wel is er een nieuw stuurwiel, dat nog een tikkeltje kleiner is uitgevoerd, een iets andere middenconsole en ronde in plaats van hoekige ventilatierooster. Tevens monteert Ferrari het nieuwste Human Machine Interface (HMI) en een 8.5-inch passenger touchscreen display.
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.