Alles over de Mazda5
De nieuwe Mazda5 is meer dan zomaar een opvolger voor de Premacy. Mazda heeft goed nagedacht over het interieur en dat is te merken. De auto is ruim en bijzonder praktisch en zou weleens een toppertje kunnen worden.
In 1999 maakte de Mazda Premacy zijn debuut op de Europese markt. De auto is succesvol geweest en Mazda wist 138.000 exemplaren te verkopen. Toch sloot de Premacy niet zo goed aan op auto’s als de Renault Scénic, Opel Zafira en Volkswagen Touran. Reden genoeg voor Mazda om het concept flink bij te schaven. Het resultaat is de Mazda5, een doordachte, ruime en innovatieve auto.
Twee exterieurvarianten
De Mazda5 werd gepresenteerd op de Salon van Genève in maart van dit jaar. De 5 is een dynamisch auto om te zien die geheel in lijn is met de Mazda Zoom-Zoom filosofie. Er is keuze uit twee verschillende exterieuruitvoeringen. De standaard Mazda5 is met name gericht op de ‘gewone’ automobilist die met name op zoek is naar een nette en wat elegante midi-MPV. De Active-uitvoering is toegespits op de sportieve automobilist die geen compromis wil doen op het gebied van interierruimte. Dit model heeft een afwijkende grille, accentlijnen die vanaf de luchtinlaten onderaan samenkomen en de aandacht vestigen op de grote spoorbreedte, en een voorbumper die de neus langer en lager doet lijken. Dit model heeft bovendien zijspoilers, aangepaste koplampen en achterlichten met metaalkleurige accenten, vijfspaaks 17-inch lichtmetalen wielen, een spoiler onder de achterbumper en een dakspoiler voor een stabiele en aërodynamische uitstraling.
De Mazda5 werd gepresenteerd op de Salon van Genève in maart van dit jaar. De 5 is een dynamisch auto om te zien die geheel in lijn is met de Mazda Zoom-Zoom filosofie. Er is keuze uit twee verschillende exterieuruitvoeringen. De standaard Mazda5 is met name gericht op de ‘gewone’ automobilist die met name op zoek is naar een nette en wat elegante midi-MPV. De Active-uitvoering is toegespits op de sportieve automobilist die geen compromis wil doen op het gebied van interierruimte. Dit model heeft een afwijkende grille, accentlijnen die vanaf de luchtinlaten onderaan samenkomen en de aandacht vestigen op de grote spoorbreedte, en een voorbumper die de neus langer en lager doet lijken. Dit model heeft bovendien zijspoilers, aangepaste koplampen en achterlichten met metaalkleurige accenten, vijfspaaks 17-inch lichtmetalen wielen, een spoiler onder de achterbumper en een dakspoiler voor een stabiele en aërodynamische uitstraling.
Tip
Kies jouw autoverzekering
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.
Twee schuifdeuren
Uniek in het segment van de Mazda5 is de komst van de schuifdeur. De Mazda5 is de eerste auto in het midi-MPV segment die is uitgerust met twee schuifdeuren. De deuren schuiven naar achteren en bieden een opening van maar liefst 70 cm. Mazda laat weten dat het met name voor gezinnen met kinderen erg gemakkelijk is om zo’n grote doorgang te hebben. Je kunt gemakkelijk je kinderen in het kinderstoeltje zetten of de gordel vast maken. De Mazda5 is van binnen naar buiten ontworpen. Dat heeft geresulteerd in een enorm ruime auto. De stoelopstelling van 2+3+2 is gangbaar in dit segment en ook te zien op bijvoorbeeld de Renault Scénic en Opel Zafira. Wat wel uniek is in de Mazda5 is het Karakuri zit- en opbergsysteem.
Uniek in het segment van de Mazda5 is de komst van de schuifdeur. De Mazda5 is de eerste auto in het midi-MPV segment die is uitgerust met twee schuifdeuren. De deuren schuiven naar achteren en bieden een opening van maar liefst 70 cm. Mazda laat weten dat het met name voor gezinnen met kinderen erg gemakkelijk is om zo’n grote doorgang te hebben. Je kunt gemakkelijk je kinderen in het kinderstoeltje zetten of de gordel vast maken. De Mazda5 is van binnen naar buiten ontworpen. Dat heeft geresulteerd in een enorm ruime auto. De stoelopstelling van 2+3+2 is gangbaar in dit segment en ook te zien op bijvoorbeeld de Renault Scénic en Opel Zafira. Wat wel uniek is in de Mazda5 is het Karakuri zit- en opbergsysteem.
Karakuri-concept
Het innovatieve Karakuri zit- en opbergsysteem zorgt voor een enorm flexible interieur. De 4,56 m lange, 1,76 m brede en 1,67 m hoge Mazda5 is standaard een zes-zitter (2+2+2-opstelling) maar handig uit te breiden tot een zevenpersoons auto. De zitting voor een zevende passagier bevindt zich onder de linker stoel op de tweede rij. Nadat de brede armsteun tussen de beide stoelen op de tweede rij is opgeklapt en de zitting van de linkerstoel naar voren is gekanteld, kan de zitting van de zevende stoel in de open ruimte tussen beide stoelen geplaatst worden. De zitting van de linkerstoel wordt in de normale stand gezet. De armleuning doet tevens dienst als rugleuning van de zevende stoel en heeft een ingebouwde en instelbare hoofdsteun. Voor meer opbergruimte kan de Karakuri-opbergbox worden gebruikt die onder de zitting van de rechterstoel zit. Na uitvouwen van de box kan die in de open ruimte tussen de beide stoelen geplaatst worden zoals hierboven beschreven. Als de zevende stoel noch de opbergbox in gebruik zijn, kan de armleuning naar links worden omgeklapt waardoor er een open ruimte ontstaat. Zodoende zou je van voren naar achteren in de auto kunnen lopen.
Het innovatieve Karakuri zit- en opbergsysteem zorgt voor een enorm flexible interieur. De 4,56 m lange, 1,76 m brede en 1,67 m hoge Mazda5 is standaard een zes-zitter (2+2+2-opstelling) maar handig uit te breiden tot een zevenpersoons auto. De zitting voor een zevende passagier bevindt zich onder de linker stoel op de tweede rij. Nadat de brede armsteun tussen de beide stoelen op de tweede rij is opgeklapt en de zitting van de linkerstoel naar voren is gekanteld, kan de zitting van de zevende stoel in de open ruimte tussen beide stoelen geplaatst worden. De zitting van de linkerstoel wordt in de normale stand gezet. De armleuning doet tevens dienst als rugleuning van de zevende stoel en heeft een ingebouwde en instelbare hoofdsteun. Voor meer opbergruimte kan de Karakuri-opbergbox worden gebruikt die onder de zitting van de rechterstoel zit. Na uitvouwen van de box kan die in de open ruimte tussen de beide stoelen geplaatst worden zoals hierboven beschreven. Als de zevende stoel noch de opbergbox in gebruik zijn, kan de armleuning naar links worden omgeklapt waardoor er een open ruimte ontstaat. Zodoende zou je van voren naar achteren in de auto kunnen lopen.
Bekerhouders en opbergvakjes tellen!
De achterste rij in de Mazda5 bestaat uit een bank met een verdeling van 50:50. Beide rugleuningen kunnen naar voren kantelen, apart of tegelijk, door aan de strip in de rugleuningen te trekken. De zitting kantelt in een enkele beweging op de zitting en vormt een vlak oppervlak waarmee de kofferruimte wordt vergroot. Met de derde rij stoelen neergeklapt meet de laadruimte 1.100 mm lang, 1.040 mm breed en is de capaciteit 470 liter. Wanneer ook de tweede rij stoelen wordt neergeklapt, ontstaat er een laadruimte van 1.700 mm lang met een laadvolume van 1566 liter. De vijfpersoons Exclusive versie heeft een laadvolume van 832 liter met alle stoelen in gebruik en 1678 liter als de stoelen van de tweede rij zijn neergeklapt. Wanneer er plaats is gemaakt voor zeven passagiers is de bagageruimte niet groot. Mazda claimt dat er zeker twee kratten frisdrank (ofwel bier) kunnen staan. Dat is bepaald niet veel! Aan opbergvakjes en bekerhouders ontbreekt het de Mazda5-passagiers niet. Er zijn maar liefst 10 bekerhouders en 45 opbergvakjes aanwezig. Tussen de voorstoelen is plaats voor een 1,5 liter fles.
De achterste rij in de Mazda5 bestaat uit een bank met een verdeling van 50:50. Beide rugleuningen kunnen naar voren kantelen, apart of tegelijk, door aan de strip in de rugleuningen te trekken. De zitting kantelt in een enkele beweging op de zitting en vormt een vlak oppervlak waarmee de kofferruimte wordt vergroot. Met de derde rij stoelen neergeklapt meet de laadruimte 1.100 mm lang, 1.040 mm breed en is de capaciteit 470 liter. Wanneer ook de tweede rij stoelen wordt neergeklapt, ontstaat er een laadruimte van 1.700 mm lang met een laadvolume van 1566 liter. De vijfpersoons Exclusive versie heeft een laadvolume van 832 liter met alle stoelen in gebruik en 1678 liter als de stoelen van de tweede rij zijn neergeklapt. Wanneer er plaats is gemaakt voor zeven passagiers is de bagageruimte niet groot. Mazda claimt dat er zeker twee kratten frisdrank (ofwel bier) kunnen staan. Dat is bepaald niet veel! Aan opbergvakjes en bekerhouders ontbreekt het de Mazda5-passagiers niet. Er zijn maar liefst 10 bekerhouders en 45 opbergvakjes aanwezig. Tussen de voorstoelen is plaats voor een 1,5 liter fles.
Motoren
De Mazda5 wordt geleverd met drie motoren waarvan twee benzinemotoren en één dieselmotor met twee verschillende vermogens. De 1.8 liter (115 pk) en 2.0 liter (145 pk) bijten het spits af. De 2.0 CiTD-dieselmotor zal pas later aan het gamma worden toegevoegd. De motor is leverbaar als 110 pk of 143 pk versie.
De Mazda5 wordt geleverd met drie motoren waarvan twee benzinemotoren en één dieselmotor met twee verschillende vermogens. De 1.8 liter (115 pk) en 2.0 liter (145 pk) bijten het spits af. De 2.0 CiTD-dieselmotor zal pas later aan het gamma worden toegevoegd. De motor is leverbaar als 110 pk of 143 pk versie.
Standaarduitrusting
Standaard is elke Mazda5 voorzien van ABS, EBD, mechanische brake assist en DSC met TCS (DSC alleen op 2.0 liter benzine en CiTD High Power). De bestuurder en voorpassagier hebben elk vóór- en zijairbags en alle stoelen beschikken over een gordijnairbag. Een horizontaal indrukbare veiligheidsstuurkolom en een inklapbaar rempedaal bieden de bestuurder aanvullende bescherming. Wat luxe uitrusting betreft is standaard (Exclusive-uitvoering) de beschikking over een radio met vier speakers, centrale vergrendeling op afstand, dakrails, airco, elektrische bedienbare ramen vóór en buitenspiegels, karakuri-box, 15 inch stalen velgen, buitentemperatuurmeter en twee schuifdeuren. De Exclusive klinkt dan misschien als een luxe uitvoering, helaas zijn de spiegels en stootstrips niet meegespoten in de kleur van de carrosserie en zijn er wieldoppen gemonteerd op de stalen velgen. Beter wordt het in de Touring wanneer je de beschikking krijgt over een derde zitrij, audiobediening op het stuurwiel, picknick-tafeltjes, elektrische ramen achter, leren stuur en versnellingspook, climate control, boordcomputer en uiteraard meegespoten spiegels en stootstrips.
Standaard is elke Mazda5 voorzien van ABS, EBD, mechanische brake assist en DSC met TCS (DSC alleen op 2.0 liter benzine en CiTD High Power). De bestuurder en voorpassagier hebben elk vóór- en zijairbags en alle stoelen beschikken over een gordijnairbag. Een horizontaal indrukbare veiligheidsstuurkolom en een inklapbaar rempedaal bieden de bestuurder aanvullende bescherming. Wat luxe uitrusting betreft is standaard (Exclusive-uitvoering) de beschikking over een radio met vier speakers, centrale vergrendeling op afstand, dakrails, airco, elektrische bedienbare ramen vóór en buitenspiegels, karakuri-box, 15 inch stalen velgen, buitentemperatuurmeter en twee schuifdeuren. De Exclusive klinkt dan misschien als een luxe uitvoering, helaas zijn de spiegels en stootstrips niet meegespoten in de kleur van de carrosserie en zijn er wieldoppen gemonteerd op de stalen velgen. Beter wordt het in de Touring wanneer je de beschikking krijgt over een derde zitrij, audiobediening op het stuurwiel, picknick-tafeltjes, elektrische ramen achter, leren stuur en versnellingspook, climate control, boordcomputer en uiteraard meegespoten spiegels en stootstrips.
Prijzen
De Mazda5 is leverbaar vanaf € 23.495,- voor de 1.8 Exclusive. Wil je graag iets meer uitrusting en uitstraling dan kom je uit bij de 1.8 Touring die voor € 25.295,- in de prijslijsten staat. De absolute topper is de 2.0 Active en voorzien van alle denkbare opties. De 2.0 Active staat voor een bedrag van € 30.795,- in de prijslijsten. De prijzen van de dieselversies is nog niet bekend.
De Mazda5 is leverbaar vanaf € 23.495,- voor de 1.8 Exclusive. Wil je graag iets meer uitrusting en uitstraling dan kom je uit bij de 1.8 Touring die voor € 25.295,- in de prijslijsten staat. De absolute topper is de 2.0 Active en voorzien van alle denkbare opties. De 2.0 Active staat voor een bedrag van € 30.795,- in de prijslijsten. De prijzen van de dieselversies is nog niet bekend.
Concurrentie opgepast
Mazda heeft met deze Mazda5 de aanval geopend op auto’s als Opel Zafira, Renault Scénic en Volkswagen Touran. Dankzij z’n dynamische uitstraling, innovatieve interieur en scherpe prijsstelling kan de Mazda5 weleens en toppertje gaan worden.
Mazda heeft met deze Mazda5 de aanval geopend op auto’s als Opel Zafira, Renault Scénic en Volkswagen Touran. Dankzij z’n dynamische uitstraling, innovatieve interieur en scherpe prijsstelling kan de Mazda5 weleens en toppertje gaan worden.
Tip
Kies jouw autoverzekering
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.