Nieuws

Hoe de elektrische auto de suv om zeep helpt

Hoe de elektrische auto de suv om zeep helpt

Goed nieuws voor wie een gruwelijke hekel aan suv-auto's heeft: volgens een CEO van Citroën is de suv ten dode opgeschreven. En dat komt allemaal door de elektrische auto!

Het tijdperk van de suv zit erop, aldus Vincent Cobée, CEO bij Citroën. De opvallende uitspraak doet hij in een vraaggesprek met het Engelse Auto Express vanwege de nieuwe Citroën e-C4 X. Dat is in strijd met de hoge verkoopcijfers van suv-modellen, geeft Cobée toe, maar die torenhoge verkoopcijfers komen volgens hem deels doordat hoge hatchbacks en sedans als de nieuwe Citroën e-C4 X vaak als suv's meegeteld worden (ons fop je niet overigens). 

Tot 80 km minder actieradius

Een belangrijke reden dat de suv moet plaatsmaken voor auto's  zoals de Citroën e-C4 X is de vaak belabberde stroomlijn van suv-modellen. Maatje zeecontainer, zeggen wij wel eens gekscherend op de redactie. Dat heeft een heel ongunstig effect op de actieradius van een elektrische auto, zegt Cobée. "In vergelijking tot een sedan gaat het al snel om 60, 70 of zelfs 80 kilometer minder actieradius." 

Hoe de elektrische auto de suv om zeep helpt

'Batterijschaamte'

"Dan monteer je toch een groter accupakket", horen we je zeggen. De grote suv BMW iX komt immers ook verder dan de kleinere sedan BMW i4 vanwege zijn grotere batterijcapaciteit. Dat kan, zegt Cobée, maar dit zal niet altijd mogelijk zijn, waarschuwt hij. "Consumenten gaan op termijn een limiet stellen aan het gewicht van hun auto en de grootte van het batterijpakket. Door belastingen, incentives en regulering, maar ook vanwege zoiets als 'batterijschaamte'", verwacht de ceo.

Op de hoogte blijven van het overlijdensbericht van de suv?

Meld je dan aan voor onze gratis wekelijkse nieuwsbrief!

A-segment is al dood

In Frankrijk kennen ze vooralsnog geen wegenbelasting zoals in Nederland, maar volgens Cobée denkt de overheid wel degelijk na over een belasting voor zware auto's. "Het A-segment is al vermoord door allerlei regels en een dergelijk lot staat grote suv-modellen vanwege hun mindere aerodynamica en hoge gewicht ook te wachten", denkt hij. 

Genadeklap

De genadeklap voor de suv is volgens Cobée dat steeds meer mensen niet gezien willen worden in een grote suv. "Wie vijf jaar terug zijn kinderen in een grote suv naar school bracht, was helemaal het mannetje. Tegenwoordig word je eerder als terrorist gezien ..."

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Hoe de elektrische auto de suv om zeep helpt
Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noem hem geen ‘petrolhead’. Er is immers meer in het leven. Kan dus niet alle modelcodes van Mercedes opdreunen (en vindt het zelfs een beetje eng als jij dat wel kunt). Uitzondering is de R170, de modelcode van de SLK-generatie waar hij momenteel in rijdt. Heeft ook een eerste generatie Mazda MX-5. Die doet hij nooit weg, ook al betekent dit op water en brood leven.
Lees meer »

Zoeken