Vind je de Volkswagen ID. Buzz duur? Dan heb je deze elektrische 7-zitters nog niet gezien

Vind je de Volkswagen ID. Buzz duur? Dan heb je deze elektrische 7-zitters nog niet gezien

Toen we hoorden dat de Volkswagen ID. Buzz een prijs van 69.990 euro heeft, gingen de surfplanken en hawaïshirts direct terug naar zolder. Zijn alle elektrische busjes zo duur?

Volkswagen ID. Buzz

Strikt genomen is de Volkswagen ID. Buzz met zijn vijf zitplaatsen en 1121 liter bagageruimte meer een mpv dan een echte personenbus. Maar er zit nog een verlengde versie met zes of zeven zitplaatsen in het vat. Dat geeft ons de vrijheid om uiteenlopende concurrenten te zoeken, van de voor gezinnen zo begeerlijke Tesla Model Y tot elektrische personenbussen zoals de Mercedes EQV. 

En als particuliere autokoper zou je bijna vergeten dat merken als Peugeot, Opel, Citroën en Toyota ook busjes met een stekker bouwen. Veelal bedoeld voor de zakelijke markt, maar ook privé te koop. Voor deze prijsvergelijking slaan we aan het rekenen met de Opel Zafira-e.

We bestellen elke auto met onze vier wensen: een navigatiesysteem, adaptieve cruise control, een hippe lakkleur en een trekhaak. Het trekgewicht vermelden we erbij tussen haakjes.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Volkswagen ID. Buzz (77 kWh, 413 km, 204 pk)

  • 1st-uitvoering - 69.990 euro
  • Navigatiesysteem - standaard
  • Adaptieve cruise control - standaard
  • Hippe lakkleur - 2830 euro
  • Trekhaak (1000 kilo) - 980 euro

Totaalprijs: 73.800 euro

Vind je de Volkswagen ID. Buzz duur? Dan heb je deze elektrische 7-zitters nog niet gezien

Duurder - Mercedes EQV

Geen uitstapjes naar het strand, maar ritten naar belangrijke vergaderingen. De EQV is het zakelijke alternatief voor de ID. Buzz. De hipste lakkleur die Mercedes levert, is metallic rood en adaptieve cruisecontrol komt van de optielijst. We schrikken van het totaalbedrag, maar deze chique bus heeft wel de grootste accu van allemaal.

Mercedes EQV (90 kWh, 355 km, 204 pk)

  • Basisuitvoering - 80.913 euro
  • Navigatiesysteem - standaard
  • Adaptieve cruise control - 1280 euro
  • Hippe lakkleur - 1469 euro
  • Trekhaak – niet leverbaar

Totaalprijs: 83.662 euro

Vind je de Volkswagen ID. Buzz duur? Dan heb je deze elektrische 7-zitters nog niet gezien

Goedkoper: Tesla Model Y

De Tesla Model Y en de ID. Buzz hebben allebei vijf zitplaatsen en een grote kofferbak. En van beide auto's komt een zevenzitter. Verf is blijkbaar duur, want Volkswagen vraagt 2830 euro voor tweekleurige lak en Tesla brengt 1600 euro in rekening voor een blauwe. Een rode kost zelfs 3200 euro! Daar kocht je zestig jaar geleden een hele auto voor!

Tesla Model Y (ca. 75 kWh, 533 km, 441 pk)

  • Long Range-uitvoering - 66.995 euro
  • Navigatiesysteem - standaard
  • Adaptieve cruise control - standaard
  • Hippe lakkleur - 1600 euro
  • Trekhaak (1600 kilo) - 1350 euro

Totaalprijs: 69.945 euro

Vind je de Volkswagen ID. Buzz duur? Dan heb je deze elektrische 7-zitters nog niet gezien

Goedkoper: Opel Zafira-e

Anders dan de ID. Buzz, is de Opel Zafira-e een echt personenbusje. Met 6 zitplaatsen verdeeld over 3 rijen. Elke passagiersstoel is uitneembaar voor maximale flexibiliteit. Wij kiezen de grote batterij van 75 kWh, maar je kunt 9 mille besparen door genoegen te nemen met 50 kWh. Hoe dan ook is de Zafira-e goedkoper dan de ID. Buzz.

Opel Zafira-e (75 kWh, 330 km, 136 pk)

  • Innovation-uitvoering - 64.663 euro
  • Navigatiesysteem - standaard
  • Adaptieve cruise control - standaard
  • Hippe lakkleur - 967 euro
  • Trekhaak (1000 kilo) - 1100 euro

Totaalprijs: 66.730 euro

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties