Porsche 911 Carrera T (2023): waarom je niet achterin wil zitten

Porsche 911 Carrera T (2023): waarom lichter beter is

Bij de nieuwe Porsche 911 Carrera T wil je achterin niet zitten. Dat kan in elke andere 911 eigenlijk sowieso nauwelijks, maar de Porsche 911 Carrera T heeft achterin simpelweg geen zitplaatsen. Porsche past verder minder isolatiemateriaal toe. Klinkt allemaal wat karig, maar toch is dit de 911 die je wilt hebben.

De reden waarom je de Porsche 911 Carrera T wil hebben, is omdat hij door het ontbreken van het achterbankje lichter is dan de basis-911, de Carrera. En omdat minder isolatiemateriaal is toegepast, hoor je de sound van zijn zescilinder boxermotor des te beter. Met 1470 kg is de 911 Carrera T de lichtste in serie geproduceerde 911 met de basismotor met 385 pk, aldus Porsche. Let wel: alleen als-ie is uitgerust met de standaard handmatig te bedienen 7-versnellingsbak. Ja, je leest het goed, de Porsche 911 Carrera T heeft een handbak. Voorheen moest je hiervoor minimaal de Carrera S met 450 pk voor hebben. Een 8-trapsautomaat (PDK) is optioneel.

Porsche 911 Carrera T (2023): waarom lichter beter is

Porsche 911 Carrera T ligt dwars

Terwijl de letter T in het alfabet toch echt na de S komt, ligt de Porsche 911 Carrera T dwars en positioneert Porsche hem juist tussen de 911 Carrera en de 911 Carrera S. Hij heeft de motor van eerstgenoemde waarmee je vanuit stilstand in 4,5 seconden (als je goed schakelt) op 100 km/h zit. De topsnelheid bedraagt volgens Porsche 291 km/h. 

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Porsche 911 Carrera T (2023): waarom lichter beter is

Porsche 911 Carrera T: 35 kg lichter 

De nieuwe Porsche 911 Carrera T is 35 kg lichter dan de 911 Carrera en is standaard voorzien van Porsche Torque Vectoring (PTV) met een mechanisch sperdifferentieel op de achteras, het Sport Chrono Pakket en het sportonderstel PSAM (Porsche Active Suspension Management). Dat eerste systeem zit ook op de handgeschakelde Carrera S, maar voor die andere twee moet je in het geval van de Carrera S bijbetalen. Achterasbesturing kan ook, maar kost meer.

Meer nieuws van Porsche?  

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Meld je dan aan voor de wekelijkse nieuwsbrief!

Porsche 911 Carrera T (2023): waarom lichter beter is

Letter T is historisch verantwoord

De Porsche 911 Carrera T is vanbuiten te herkennen aan de donkergrijze kleur van onder meer de buitenspiegels. Verder laat het opschrift ‘911 Carrera T’ op de portieren er geen twijfel over bestaan met welke uitvoering je te maken hebt. De Porsche 911 Carrera T is al te bestellen, de vanafprijs bedraagt 170.100 euro. De letter T in de modelnaam is trouwens historisch verantwoord: hij vindt zijn oorsprong in de homologatie van de 911 T als toerwagen in 1968. Weet je dat ook weer.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Porsche 911 Carrera T (2023): waarom lichter beter is
Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noemt zichzelf geen ‘petrolhead’, want er is meer in het leven. Kan dus niet alle interne codes van automodellen opdreunen. Uitzondering is F56, de modelcode van de derde generatie Mini Cooper waar hij momenteel in rijdt. Heeft sinds 2007 ook een eerste generatie Mazda MX-5. Eerst als dagelijks vervoer, maar inmiddels genietend van zijn pensioen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties