In de Mercedes EQS kun je niet achterin zitten, dus is er nu de EQS SUV

In de elektrische Mercedes EQS kun je niet achterin zitten, dus is er nu de EQS SUV

Wacht eens even: de Mercedes EQS is een elektrische S-klasse, hoezo kun je daarin niet achterin zitten? Nou, door zijn tot op het bot gestroomlijnde carrosserie met aflopende daklijn is er op de tweede zitrij nauwelijks hoofdruimte voor meneer / mevrouw de directeur. Dus is het enige alternatief deze Mercedes EQS SUV, die optioneel zelfs zeven zitplaatsen biedt.

De EQS SUV is een typische elektrische Mercedes, met veel stijlelementen van de Mercedes EQE en EQS. Sterker nog, Mercedes geeft zijn stekkermodellen zo vorm dat ze nauwelijks meer van elkaar zijn te onderscheiden. Maar goed, dat was bij de 'gewone' auto's van het merk ook al zo. Je moet de Mercedes EQS SUV naast een EQC zetten om het verschil te zien, want dat is er vooral in de afmetingen. De nieuwste elektro-suv uit Stuttgart is liefst 5,13 meter lang en bijna 2 meter breed. Zijn wielbasis is gelijk aan die van de sedan-EQS (1,96 meter), alleen is de EQS SUV meer dan 20 centimeter hoger (1,72 meter).

In de elektrische Mercedes EQS kun je niet achterin zitten, dus is er nu de EQS SUV
In de elektrische Mercedes EQS kun je niet achterin zitten, dus is er nu de EQS SUV
In de elektrische Mercedes EQS kun je niet achterin zitten, dus is er nu de EQS SUV
Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Een wat klungelige naam: Mercedes EQS SUV

En ja, die naam is wat klungelig. Het is duidelijk dat Mercedes niet goed heeft nagedacht over de typeaanduidingen van zijn elektrische modellenprogramma. De eerste Mercedes met elektro-aandrijving was de EQC: geen C-klasse met een stekker, maar een suv ter grootte van de GLC. En ook de daarna volgende EQA en EQB zijn suv's, maar krijgen niet de toevoeging SUV mee. We gaan er dan ook van uit dat de naamgeving op termijn gelijk getrokken wordt. Elegant is de oplossing niet (overal de letters SUV achter zetten), maar zo gaat Mercedes het doen. 

In de elektrische Mercedes EQS kun je niet achterin zitten, dus is er nu de EQS SUV
In de elektrische Mercedes EQS kun je niet achterin zitten, dus is er nu de EQS SUV
In de elektrische Mercedes EQS kun je niet achterin zitten, dus is er nu de EQS SUV

Tot wel 2200 liter aan bagageruimte in de EQS

Enfin, terug naar de EQS SUV, die achterin een klap meer hoofdruimte biedt dan de EQS. Optioneel kun je zelfs kiezen voor een derde zitrij, waardoor het totale aantal zitplekken op zeven komt. In standaardconfiguratie (met twee zitrijen) past er maximaal 880 - 2200 liter bagage in de kofferruimte. Als je voor de derde zitrij kiest en die ook gebruikt, kun je slechts 195 liter kwijt. Het interieur van de EQS SUV is verder grotendeels gelijk aan dat van de EQS, met optioneel het enorme Hyperscreen, dat bestaat uit drie schermen onder één glasplaat.

In de elektrische Mercedes EQS kun je niet achterin zitten, dus is er nu de EQS SUV
In de elektrische Mercedes EQS kun je niet achterin zitten, dus is er nu de EQS SUV
In de elektrische Mercedes EQS kun je niet achterin zitten, dus is er nu de EQS SUV

EQS SUV 450+ met 170 kilometer minder bereik

De aandrijflijn van de Mercedes EQS SUV - die nog dit jaar in Nederland op de markt verschijnt - komt overeen met die van de EQS. Dat betekent dat het leveringsprogramma begint met de EQS 450+ (achterwielaandrijving, 360 pk, 568 Nm) en 580 4Matic (4WD, 544 pk, 858 Nm). Beide kunnen snelladen met 200 kW, maar actieradiuscijfers zijn er nog niet. Volgens Mercedes komt de EQS 450+ meer dan 600 kilometer ver op zijn 107,8 kWh-batterij. Dat is opvallend 'weinig', want de reguliere EQS komt op papier liefst 770 kilometer ver. Zo zie je maar wat een suv-vorm met de luchtweerstand en dus de actieradius doet.

In de elektrische Mercedes EQS kun je niet achterin zitten, dus is er nu de EQS SUV
In de elektrische Mercedes EQS kun je niet achterin zitten, dus is er nu de EQS SUV
In de elektrische Mercedes EQS kun je niet achterin zitten, dus is er nu de EQS SUV

Mercedes EQS SUV prijzen

  • EQS SUV 450+ Luxury Line (360 pk, 633 km) - 120.827 euro
  • EQS SUV 450+ AMG Line (360 pk, 633 km) - 127.361 euro
  • EQS SUV 450 4Matic Luxury Line (360 pk, 597 km) - 127.845 euro
  • EQS SUV 450 4Matic AMG Line (360 pk, 597 km) - 134.379 euro
  • EQS SUV 580 4Matic AMG Line (544 pk, 594 km) - 167.291 euro
Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties