De groeistuipen van de Toyota RAV4

De groeistuipen van de Toyota RAV4

Onlangs werd de 10 miljoenste Toyota RAV4 verkocht. Tenminste, gerekend over alle vijf generaties die sinds 1994 het levenslicht zagen. Maar is de huidige Toyota RAV4 nog wel te vergelijken met die geinige Toyota Funcruiser van ruim 25 jaar geleden? We zetten wat cijfers op een rijtje en de verschillen zijn enorm!

Nog even wat getallen en gegevens: volgens Toyota was de RAV4 in 2018 en 2019 de bestverkochte SUV ter wereld. Vooral in de Verenigde Staten is de Toyota RAV4 een publiekslieveling. Daar kozen in 2019 niet minder dan 535.000 autokopers voor een nieuwe RAV4. In Europa verlieten vorig jaar 133.000 Toyota's RAV4 de dealerpoorten. Daarbij steken de 2500 stuks die in 2019 een nieuwe Nederlandse eigenaar vonden, bescheiden af. Nederlanders kiezen daarbij massaal voor de hybrideversie. Die heeft een vanafprijs van 40.002 euro, al bestaat er ook een goedkopere benzinevariant (vanaf 35.020 euro). De Funcruiser had je in 1994 al voor 23.229 euro.

De groeistuipen van de Toyota RAV4
De groeistuipen van de Toyota RAV4

Van 129 naar 306 pk

In 1994 was benzine de enig beschikbare smaak waarin je de Funcruiser kon kopen. Onder de kap lag een tweeliter zestienklepper met 129 pk. De huidige RAV4 levert 175 pk in de benzineversie, als 2.5 Hybrid zijn dat er 197. De RAV4 Plug-in Hybrid die in de pijplijn zit, gaat daar met 306 pk nog eens vet overheen. Dat is een verschil van 177 pk met zijn oervader ...

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

RAV4 bijna meter langer dan Funcruiser

De Toyota Funcruiser wordt wel gezien als een vroeg geboren crossover. En zoals wel meer vroeggeborenen, was het aanvankelijk ook een kleintje. Het eerste jaar was de Funcruiser uitsluitend als driedeurs leverbaar en had-ie een lengte van nog geen 3,71 meter. De huidige, vijfde generatie, meet van bumper tot bumper 4,60 meter. Dat scheelt bijna een hele meter! Niet zo gek dat je in de nieuwe RAV4 achterin riant kunt zitten, terwijl achterpassagiers in de Funcruiser eigenlijk over afschroefbare benen moesten beschikken.

De groeistuipen van de Toyota RAV4
De groeistuipen van de Toyota RAV4

Reuzengroei van de kofferbak

Het verschil in lengte zie je ook terug in de bagageruimte. De Funcruiser had exact 173 liter in de aanbieding, zodat je van een kofferbak nauwelijks kon spreken. De term 'toilettasbak' dekt de - beperkte - lading beter. In de huidige RAV4 kun je minimaal 580 liter kwijt, oftewel een verschil van 407 liter. Dat zijn een hoop toilettassen ... Daar staat tegenover dat de Toyota Funcruiser een stuk lichter was dan zijn verre nazaat. Slechts 1150 kg legde hij in de schaal. Dat is 415 kilo minder dan de meestverkochte hybrideversie van de nieuwe RAV4 weegt!

De groeistuipen van de Toyota RAV4

RAV4 wint het licht op prestaties

Ondanks zijn extra kilo's, is de moderne RAV4 een stuk vlotter dan zijn voorvader. Voor de honderdsprint heeft de nieuweling maar 8,4 seconden nodig, tegen 10,1 tellen voor de Funcruiser, Op topsnelheid valt het verschil erg mee: 180 km/h tegen 170 km/h in het voordeel van de nieuweling. Maar dat ligt aan de begrenzing die Toyota erop heeft geschroefd.

De groeistuipen van de Toyota RAV4

Toyota Funcruiser was een zuipschuitje

Het opmerkelijkste verschil zien we in het verbruik. Gaf Toyota voor de Funcruiser een gemiddelde op van 9,1 liter per 100 kilometer (1 op 11,0), voor de RAV4 2.5 Hybrid 2WD is dat maar 4,5 l/100 km (1 op 22,2). Met dank aan de hybridetechniek. Waar een grote auto klein in kan zijn ... In de praktijk is dat trouwens 1 op 16 à 1 op 17, maar dat is nog altijd netjes voor zo'n grote bak.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties