Uitzwaaier: De Opel Corsa D/E zegt 'auf wiedersehen' en 'au revoir'

Uitzwaaier: De Opel Corsa D/E zegt 'auf wiedersehen' en 'au revoir'

Opel poetst de laatste restjes van zijn General Motors-tijd weg. De vijfde generatie van de Corsa maakt plaats voor een nieuwe, die samen met de Peugeot 208 werd ontwikkeld.

De Corsa is niet weg te denken uit de prijslijst van Opel. Hij is al leverbaar sinds 1982 en was in vele roerige Opel-jaren een stabiele verkooptopper. Alleen al de laatste tien jaar maakte hij onrustige tijden mee: de overname door Magna-Steyr die op het laatst afketste, de sluiting van de fabriek in Bochum, en treurige kijkende boekhouders omdat Opel verlies op verlies stapelde. In Nederland maakte de Corsa juist een paar glorieuze jaren door, als gevolg van gunstige belastingmaatregelen voor zuinige dieselmotoren. Nog een hoogtepunt dat gretig door fietsende babyboomers werd besteld: de FlexFix-fietsendrager.

Geen motorrijtuigenbelasting

Strikt genomen ging de huidige Corsa (Corsa E) maar vijf jaar mee, hij werd in 2014 geïntroduceerd. Maar omdat hij technisch nog grotendeels identiek is aan de Corsa D uit 2006, ­beschouwen we de D en de E toch als één generatie en nemen we in één moeite afscheid.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Toen de Corsa eind 2006 werd gepresenteerd, deelde hij zijn onderstel met de Fiat Grande Punto. Later kregen de Alfa Romeo MiTo en de Opel Adam hetzelfde onderstel. Vooral de 1.3 CDTI was een tijdlang populair in Nederland, omdat je ­destijds geen motorrijtuigenbelasting hoefde te betalen als je een zuinige dieselauto aanschafte. Het was de tijd waarin de Volkswagen Polo BlueMotion over de Nederlandse snelwegen heerste. Toen de regeling werd afgeschaft, was diesel rijden voor de meeste particuliere kopers veel te duur en werden de auto's massaal gedumpt.

Naar de haaien

De Corsa D stond aan de basis van een geinige traditie bij Opel. Designer en tevens visliefhebber Dietmar Finger haalde een geintje uit met de Corsa. In het ­zijpaneel van het klepje van het dashboardkastje tekende hij een haai. Sindsdien verstopt Opel ook in andere modellen ­allerlei haaien in het interieur. Wie een Crossland X heeft, moet maar eens kijken bij de bekerhouders.

2011 was het laatste jaar waarin de Corsa in Nederland meer dan 10.000 keer een eigenaar vond (13.671 kopers), daarna liepen de resultaten wat terug. In die tijd was de Corsa ook als BiFuel leverbaar (lpg en benzine).

Straks met stekker

In 2010 en 2011 werd de Corsa gefacelift. Eerst waren de ­motoren aan de beurt, vervolgens werd het uiterlijk licht gewijzigd. Maar de grootste wijziging vond plaats in 2014. Het uiterlijk van de Corsa ging flink op de schop, net als het dashboard. Ook technisch vonden wijzigingen plaats, al was de basis nog steeds identiek aan die van de Corsa uit 2006. De Corsa E liep van de band in Eisenach en Zaragoza.

De Opel Corsa verkocht in zijn laatste vijf jaar heel behoorlijk en eindigde in de jaarlijstjes van 2017 en 2018 op de 21e en de 19e plaats in de Nederlandse verkoopstatistieken. De nieuwe Corsa heeft Franse genen en gaat met zijn tijd mee: voor het eerst is de compacte Opel leverbaar met een volledig elektrische aandrijflijn.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Uitzwaaier: De Opel Corsa D/E zegt 'auf wiedersehen' en 'au revoir'
Uitzwaaier: De Opel Corsa D/E zegt 'auf wiedersehen' en 'au revoir'
Uitzwaaier: De Opel Corsa D/E zegt 'auf wiedersehen' en 'au revoir'
Uitzwaaier: De Opel Corsa D/E zegt 'auf wiedersehen' en 'au revoir'
Uitzwaaier: De Opel Corsa D/E zegt 'auf wiedersehen' en 'au revoir'
Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties