Gefacelifte Volkswagen Golf heeft meer om het lijf dan je denkt

Volkswagen heeft officieel het doek getrokken van de vernieuwde Golf. Zowel van de hatchback, GTI, e-Golf als van de Variant-stationwagen, waarbij telkens het grootste nieuws technisch van aard is.

Volkswagen is nooit van het rigoureus vernieuwen van modellen geweest en nu ook niet. Naar de optische verschillen zal je dan ook moeten zoeken met een loep, al wordt dat makkelijker gemaakt wanneer de vernieuwde Golf in een kek kleurtje is gehuld.

Neem nu de goudgele van deze afbeeldingen; daarbij springt het gewijzigde verloop van de voorbumper ineens wel meteen in het oog. Ook hertekend is de LED-dagrijverlichting. Die lopen voortaan horizontaal weg en vinden aansluiting bij de chroomstrip in de grille. Optioneel zijn er volledige LED-koplampen, waarmee de dagen van Xenon zijn geteld. Bovendien heeft elke Golf voortaan standaard LED-achterlichtunits. Optioneel zijn achterlichten met dynamische knipperlichten leverbaar. Meer chroom is er ook aan de achterzijde en dan duiden we op de (geïntegreerde) uitlaten. Aan weerszijden van de achterbumper zit er nu eentje. De Golf GTI daarentegen behoudt zijn ronde eindpijpen.

Gebarenbediening

Binnenin zijn de veranderingen op het oog al evenzo summier. Bijster veel meer dan een groter infotainmentscherm lijkt er niet te zijn. Maar vergis je niet; Volkswagen heeft meer gedaan.
Voortaan meet het (optionele) centrale display 9,2 inch in diameter, al moet je daar effectief een paar centimeter van aftrekken want die centimeters worden ingenomen door aanraakgevoelige in plaats van fysieke knoppen. Het geheel oogt er evenwel een stuk strakker van. Net als het instrumentarium indien het Active Info Display is aangevinkt. De Golf is de eerste in zijn segment met een volledig digitaal instrumentarium.

Toch is de grootste primeur voor Gesture Control, het systeem waarmee je middels handgebaren functies kan bedienen. Volkswagen demonstreerde deze gebarenbediening eerder al eens op de Golf Touch Concept en neemt het nu dus in productie.

Deels autonoom

Besef je al dat het hier niet om zomaar een traditionele facelift van Volkswagen gaat? Niet? Dat is het wel degelijk, want ook onder de motorkap is een en ander gemoderniseerd. Zo is de vernieuwde Golf in staat deels autonoom te rijden. Dankzij functies als Front Assist met Pedestrian Monitoring, Traffic Jam Assist en Emergency Braking, in combinatie met rijstrookassistentie en adaptieve cruise control, kan de Golf zelfstandig sturen, accelereren en remmen zonder bemoeienis van de bestuurder. Tot een snelheid van 60 km/h. Handig in bijvoorbeeld files.

1.5 TSI

Motorisch is de komst van een 1.5 liter TSI Evo het voornaamste nieuws. Het blok levert 150 pk, beschikt over cilinderuitschakeling (tijdens deellast) en zal op termijn de vertrouwde 1.4 TSI met pensioen sturen. Er komt ook een 'Bluemotion'-variant van deze nieuwe motor. Die is zuiniger, maar ook 20 pk minder sterk.
Meer kracht is er juist voor de GTI. Die krijgt er 10 pk bij, waarmee het totaal op 230 pk komt te liggen. Voorheen was dit vermogen toebedeeld aan de Golf GTI Performance, maar die levert voortaan ook meer vermogen. 245 pk om precies te zijn.

Over de TDI's rept Volkswagen met geen woord, waardoor het aannemelijk is dat daaraan niet is gesleuteld. Wel wordt nog gemeld dat er afscheid is genomen van de 6-traps DSG. Voortaan kent elke automatische transmissie in de Golf zeven verzetten.

De verkoop van de vernieuwde Volkswagen Golf staat al vanaf begin december en de dealerintroductie is in maart 2017. Prijzen volgen nog.
Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties