Mercedes GL-klasse: allrounder
De Mercedes GL-klasse kan worden gezien als een allrounder. De GL-klasse biedt het comfort en de uitrusting van de luxueuze sedan gecombineerd met de 4x4-eigenschappen van de legendarische G-klasse.
Enorme afmetingen
De GL-klasse is een SUV van het grootste soort. Deze Mercedes kan zich meten met de Hummer H2, Cadillac Escalade en de Land Rover Range Rover. Met een lengte van 5.09 m, een breedte van 2.13 m en een hoogte van 1.84 m is de GL-klasse een indrukwekkende verschijning. De enorme motorkap, de grote lichtmetalen wielen en de hoekige achterzijde maken het niet mogelijk om de GL te missen. Ondanks de enorme maatvoering heeft de SUV wel de uitstraling van een luxueuze personenauto. Behalve in het bos kan de auto ook zeker voor de concerthal worden geparkeerd.
Zorgvuldige materiaalkeuze
Eenmaal ingestapt worden de bestuurder en maximaal zes passagiers getrakteerd op de luxe, het comfort en de aankleding van een SUV in het hoge segment. Mercedes heeft het dashboard, de deurpanelen en de stoelen bekleed met leer. Verder zien we houten strips, aluminium details en chromen accenten. De afwerking is van topniveau en de materialen zijn zorgvuldig geselecteerd.
Ontbreken Comand-controller
Aan luxe voorzieningen geen enkel gebrek. De GL-klasse is voorzien van het Comand-systeem waarin de bediening van het navigatie- en audiosysteem worden gecombineerd. De bediening is logisch opgezet. Wel jammer dat Mercedes de Comand-controller uit de S-klasse niet gebruikt heeft voor de GL. Audi en BMW gebruiken immers ook MMI en iDrive in respectievelijk de Q7 en X5. Verder zien we – standaard dan wel optioneel - Adaptive Cruise Control, keyless entry & go, vier zones climate control, elektrische verstelling van het stuurwiel, adaptieve Xenon koplampen en een audiosysteem van Harman Kardon. Overigens is de adaptieve cruise control ook voorzien van een waarschuwingssysteem dat signaleert wanneer je te dicht op een voorligger rijdt. Helaas werkt het systeem niet altijd even goed, want ook op een bochtige weg met veel bomen in de berm reageert het systeem af en toe. Overbodig in dit geval.
Zevenpersoons interieur
Dankzij de forse afmetingen van de GL-klasse biedt het interieur ruim plaats aan de inzittenden. De bestuurder en passagier zitten op luxe elektrisch verstelbare stoelen die niet alleen te verwarmen, maar ook te ventileren zijn. Koude handen zijn voor de bestuurder verleden tijd, want ook het stuurwiel is verwarmbaar. Datzelfde geldt voor de buitenste zitplaatsen op de tweede zitrij. Want behalve de vier zones climate control zijn ook deze zittingen voorzien van een regelbare temperatuur. De ruimte is op alle vijf de zitplaatsen dik in orde. Wie kiest voor de optionele derde zitrij (€ 2.200,-) moet dit alleen doen voor de kinderen. Eenmaal plaats genomen op deze stoeltjes is het redelijk goed vertoeven, maar de instap vergt de nodige lenigheid. Voor kinderen niet zo’n probleem, maar volwassenen zullen hier lenige handelingen voor uit moeten halen. Overigens zijn de beide stoeltjes op de derde zitrij met een druk op de knop elektrisch weg te bergen of tevoorschijn te halen. Wie met 7 passagiers op stap gaat moet niet teveel verwachten van de bagageruimte. Deze is dan net groot genoeg voor twee boodschappenkratten. Worden de achterste twee zitplaatsen opgeborgen dan is de bagageruimte met 620 liter behoorlijk indrukwekkend. Toegang tot de bagageruimte krijgt u dankzij een elektrisch te openen en te sluiten achterklep. Handig, ware het niet dat de klep wel heel langzaam opent en u hierdoor echt even staat te wachten.
Adaptieve luchtvering
Het onderstel van de GL-klasse is voorzien van luchtvering. De adaptieve regeling hiervan zorgt ervoor dat de vering en demping continue wordt aangepast aan de omstandigheden. Bovendien kan met een druk op de knop worden gekozen voor de instellingen Sport, Comfort of Auto(matisch). Daarbij past de instelling Sport het beste bij de rijstijl van menig Europeaan. Het onderstel is lekker stevig, de besturing voldoende gevoelig en daardoor heb je niet het gevoel met een auto van ruim 2.300 kg te rijden. Overhellen in de bochten wordt tot een minimum beperkt en de GL laat zich opvallend gemakkelijk rijden. Wie kiest voor de stand Comfort wordt getrakteerd op een zijdezacht onderstel dat vooral op lange rechte wegen (lees: snelweg) zorgt voor maximaal comfort. Tel daarbij de comfortabele stoelen, het minimale geluidsniveau en de vele luxe voorzieningen op en de GL-klasse ontpopt zich als een reisauto voor een verre (vakantie)bestemming.
4x4-eigenschappen
Zijn naamgenoot – de G-klasse - verloochent de GL-klasse niet. Dankzij de 4Matic-vierwielaandrijving en diverse instellingen waarmee de lage gearing is in te schakelen voelt de GL-klasse zich ook in het terrein prima thuis. Met een druk op de knop zijn het midden- en achterdifferentieel te blokkeren. Bovendien kan de bodemvrijheid – dankzij de luchtvering – eveneens met een druk op de knop worden aangepast. Zwaar terrein hebben wij met de GL-klasse niet genomen, maar de modderige en mulle zandwegen die we wel hebben aangedaan doorstond de GL-klasse met glans. Met weinig pijn en moeite werden de slecht begaanbare paden overwonnen.
5.5 liter V8
Het motorengamma is indrukwekkend. De GL-klasse is leverbaar met twee benzine- en twee dieselmotoren. Wij reden met het topmodel; de GL 500 4Matic. In het vooronder ligt de welbekende 5.5 liter V8 benzinemotor die goed is voor een vermogen van 388 pk en een koppel van 530 Nm. De motor is – net als de andere GL-motoren – standaard gekoppeld aan een zeventraps automaat (7G-tronic). Deze zijdezacht schakelende automaat kiest de verzetten nauwkeurig en de trekkracht van de achtcilinder is indrukwekkend. De zware SUV lijkt dankzij deze motor vleugels te krijgen. Slechts een subtiele aanraking van het gaspedaal doet de GL 500 versnellen. Vertalen we dit in een 0-100 km/h sprint dan zien we dat de GL 500 daar slechts 6,5 seconden voor nodig heeft. Prestaties waarmee het menig sportieve middenklasser knap moeilijk wordt gemaakt. De topsnelheid van 240 km/h zorgt ervoor dat ook de Duitse AutoBahn als speelterrein kan worden gezien. Enige nadeel; ons testverbruik lag op een gemiddelde van 18,0 liter per 100 km.
Conclusie
Mercedes heeft de sterke terreineigenschappen van de G-klasse weten te combineren met het comfort, de luxe en de ruimte van diverse andere Mercedes-modellen. Deze combinatie maakt de GL-klasse tot een allrounder. Hij staat zijn mannetje in het terrein dankzij de diverse mogelijkheden tot het instellen van de lage gearing, het blokkeren van de differentiëlen en de hoogteverstelling van de luchtvering. Op de weg zijn de instellingen van de luchtvering zo te programmeren dat kan worden gekozen voor uitermate veel comfort of een iets dynamischer rijgedrag. Tellen we daarbij de kracht van de fantastische achtcilinder, de 7G-tronic automaat en de luxueuze uitrusting op dan kan niet anders worden geconcludeerd dat de GL-klasse een alleskunner is. Geschikt voor een bezoek aan de concerthal of chique restaurant, bruikbaar als trekauto voor de boot of paardentrailer en als reisauto naar een verre (vakantie)bestemming.
Tip
Kies jouw autoverzekering
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.